دوره آموزشی آنلاین بازرسی کالا

ارزیابی انطباق-الزامات برای کارکرد انواع نهادهای بازرسی کننده|ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۰

برنامه آموزشی این جلسه:

۱- مطالعه استاندارد ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۰ (۱۲۰ دقیقه) : یک بار استاندارد را با تمرکز کافی بخوانید. (هر ۳۰ دقیقه ۵ الی ۱۰ دقیقه استراحت کنید.)

۲- رسانه صوتی-بخش اول (۲۷ دقیقه) 

۳- آزمون (آزمون مربوطه بعد از اتمام استاندارد ۱۷۰۲۰ در بخش دوم ارائه شده است.)

۴- تحقیق و شرکت در مباحث تالار گفتگو: به سوالاتی که در تالار گفتگو توسط مدرس مطرح شده است پاسخ دهید. می توانید پرسش های خود را نیز در این بخش درج کنید تا پاسخ دیگران و مدرس را دریافت کنید.

مقدمه:

مطابق ماده ۲ آیین نامه تاییدصلاحیت شرکتهای بازرسی کننده و ضوابط بازرسی کالاها سازمان ملی استاندارد ایران مورخ ۸۹/۱۰/۶ ، شرکت بازرسی و مدیران آن باید مستقل از منابع تجاری مرتبط با طراحی، ساخت، تامین، نصب، استفاده و نگهداری اقلام مورد بازرسی یا اقلام مشابه و هم ردیف آن باشند و همچنین نباید در فعالیت هایی دخیل باشند که در تضاد با استقلال قضاوت و درستکاری آنها در زمینه فعالیت های بازرسی باشد.

همچنین شرکت بازرسی کننده باید قابلیت های اثبات شده در مورد دامنه فعالیت و حوزه جغرافیایی بازرسی اظهارشده را همواره حفظ نماید.

بر همین اساس تاییدصلاحیت شرکتهای بازرسی کننده داخلی و خارجی کالا مطابق استاندارد ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۰ (در انطباق با بند “الف” این استاندارد) از دو سال بعد از ابلاغ این آیین نامه (یعنی تاریخ ۹۱/۱۰/۶) لازم الاجرا شد.

ممیزی شرکت های بازرسی کننده متقاضی دریافت گواهینامه استاندارد ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۰ نوع “الف” در اولویت کاری سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد. همچنین شرکتهای تاییدصلاحیت شده در ارتباط با گواهی شرکت های بازرسی نیز می توانند اقدام به ممیزی و اعطای گواهی مذکور نمایند.

با توجه به این الزام در این جلسه از دوره آموزشی بازرسی کالا با الزامات استاندارد ISO/IEC 17020 مطابق عناوین زیر آشنا خواهید شد:

– تعریف بازرسی، نهاد بازرسی، سیستم بازرسی، طرح بازرسی

– الزامات عمومی (بی طرفی و استقلال- محرمانگی)

– الزامات ساختاری (الزامات اداری-سازمان و مدیریت)

– الزامات منابع (کارکنان-تسهیلات و تجهیزات-واگذاری کار)

– الزامات فرآیندی (روشهای اجرایی بازرسی-جابجایی نمونه های بازرسی-سوابق بازرسی-گزارش و گواهینامه بازرسی-شکایت و رسیدگی مجدد)

– الزامات سیستم مدیریت

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید