آزمایش های غیرمخرب

بازرسی XRF در سیستمهای لوله کشی به منظور کاهش ریسک خوردگی ناشی از سولفیداسیون

خوردگی سولفیدی در سیستم لوله کشی و تجهیزات صنعت پالایشگاهی همچنان دلیل قابل توجهی برای بروز نشتی و مشکلاتی است که می تواند به جایگزینی پیش از موعد، خاموشی های برنامه ریزی نشده و حوادثی منجر شود که بطور بالقوه زیان و خسارت های مالی و جانی پرسنل را به دنبال دارد. فولادهای کربنی با محتوای سیلسیوم(Si) کم (%۰٫۱>) هنگامیکه در معرض شرایط خوردگی سولفیدی قرار می گیرد به سرعت دچار خوردگی می شود. 

طبق استاندارد API RP 939-C(دستورالعمل پیشگیری از آسیب های خوردگی سولفیدی در پالایشگاه های نفت)، یک سوم آسیب های خوردگی سولفیدی در دمای بالا ناشی از میزان کم سیلیسیوم در متریال لوله کشی است. API RP 939-C زیر مجموعه ای از برنامه وسیعتر شناسایی مواد مثبت(PMI) در ۵۷۸ API RP(برنامه تأیید متریال در سیستم های لوله کشی آلیاژی جدید و موجود) – تأیید استفاده از آلیاژ صحیح در کلیه سطوح سولفیدی فعال و واکنش پذیر – است. 

نمونه هایی از تأسیساتی که در آن سولفیداسیون عاری از H2 رخ میدهد عبارتند از واحدهای نفت خام/خلاء، شکست کاتالیستی سیال، کک سازی و کاهش گرانروی. واحدهای تصفیه هیدروژنی و شکست هیدروژنی در بخش خوراک خود با خوردگی سولفیدی عاری از H2 مواجه می شوند. انجام آنالیز عنصری در این نوع لوله کشی و تأسیسات توسط فلورسانس اشعه ایکس قابل حمل(XRF) روش ایده آلی برای پیش بینی و پیشگیری از بروز آسیب ها به شمار می رود که در ادامه این مقاله به آن اشاره می شود. 

…………

برای مطالعه ادامه مطلب با نام کاربری خود وارد سایت شده و ادامه مطلب را از پیوست این مطلب دانلود نمایید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید