بازرسی ساخت

مقایسه الزامات تست هیدرواستاتیک در دو کد ASME SEC VIII Div.1 و B31.3 بخش اول

در این مقاله خواهیم خواند : مقایسه تست فشار هیدرواستاتیک در دو کد ASME، شرایط جایگزینی تست هیدرواستاتیک، بازرسی چشمی حین تست فشار، تعمیرات و تغییرات مجاز بعد از تست

شما هنوز هم در زمان تست هیدرواستاتیک روی نقاط جوش مخازن تحت فشار با چکش ضربه می­زنید؟ اگر پاسخ بله است، شما باید با استفاده از ASME SEC VIII Div.1 تجدید نظری در مورد ملزومات تست فشار بکنید، چون کاری که می­کنید ملزومات مربوط به ظروف تحت فشار در اواسط دهه ­ی ۱۹۴۰ بوده است. این مقاله با مشخص کردن ملزومات اصلی و تفاوت­های بین آزمون هیدرواستاتیک برای ظروف تحت فشار جدیدی که طبق ASME SEC VIII Div.1 ساخته شده­ اند و همین طور آزمون نشتی هیدرواستاتیک برای سیستم­های لوله کشی جدید که تحت استاندارد ASME B31.3 ساخته شده­ اند، کمک حال شما خواهد بود. از آنجاییکه این روش مشهورترین روش برای تست ظروف تحت فشار یا سیستم­های لوله کشی است، تمرکز این مقاله روی آزمون هیدرواستاتیک یعنی بخش UG-99 از ASME SEC VIII Div.1 (ویرایش ۲۰۱۳) و آزمون نشتی هیدرواستاتیک، یعنی بندهای ۳۴۵ و ۳۴۵٫۴ مربوط به B31.3 ASME ( ویرایش ۲۰۱۲) خواهد بود. لطفاً برای اطلاع پیدا کردن از کلیه ملزومات به این کدها و تفسیر آنها مراجعه کنید. علاوه بر این، باید قوانین محلی با این کدها مقایسه شود تا اطمینان حاصل شود قوانین محلی نسبت به کدهای ASME سختگیرانه­ تر نباشند. 

تست فشار طی فرآیند ساخت

در ASME SEC VIII Div.1، پیش از اعمال کردن مهر نمادِ U-code تست هیدرواستاتیک به عنوان قدم آخر در ساخت یک ظرف تحت فشار در نظر گرفته می­شود. تست باید پس از کامل شدن ساخت ظرف و پس از این که تمام آزمون­های پیش از تست اجرا شده­ اند و در زمان لازم، پس از عملیات حرارتی بعد از جوشکاری(PWHT) انجام شود. این نکته را در نظر داشته باشید که تست هیدرواستاتیک مقدماتی قبل از PWHT نیز امکانپذیر است تا از یک سیکل اضافی PWHT، وقتیکه پس از یک تست هیدرواستایک ناموفق نیاز به تعمیرات باشد، جلوگیری شود. برای ظروف تحت فشاری که نمی­توانند به طور ایمن با مایعِ تست پر شوند یا زمانیکه در یک سرویس عملیاتی به کار می­روند که مایع تست برای آن مضر بوده و قابلیت تخلیه کامل پس از انجام تست را نیز ندارند، یک تست پنیوماتیک که در UG-100 توضیحات آن داده شده است جایگزین تست هیدرواستاتیک خواهد شد. کد مراقبت­های خاص در زمان انجام این نوع تست را الزام آور می­داند، که علت آن میزان انرژی است که در گاز فشرده شده جمع شده است. جایگزین دیگری برای ظروف یا بخش­هایی از ظروفی که نمی­توانند به درستی مورد محاسبه قرار گیرند، یک Proof Test است که در بخش UG-101 توضیح داده شده است.

ظروف می­توانند به حالت افقی یا عمودی و مستقل از موقعیتی که در آن سرویس دهی می­کنند تحت تست قرار گیرند. وقتی مخازن از قطعات مختلف که به روش جوشکاری و یا  پیچ  به یکدیگر متصل شوند، ساخته شده است، با وجود اینکه این قطعات می­توانند به طور مستقل مورد تست هیدرواستاتیک قرار گیرند و مهر تأیید مربوط به U-Code را برای آن قطعه­ی خاص دریافت کنند، اما بایستی در انتها کلیه قطعات روی هم سوار شده و پیش از اعمال کردن مهر نماد U-Code برای کل واحد، تحت تست قرار گیرند.

برای مشاهده ادامه مقاله و دانلود فایل پی دی اف کلیک نمایید. 

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید