بازرسی کالا

روش اجرایی ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی

روش ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی
روش ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی

روش اجرایی ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی به شماره مدرک ۳۱/۲۳۰ /ر به عنوان یک مدرک درون سازمانی سازمان ملی استاندارد ایران در تاریخ ۹۲/۰۹/۲۵ با شماره تجدید نظر سوم مورد تصویب قرار گرفت. (این روش اجرایی را می توانید از اینجا دانلود نمایید.)

دانلود روش اجرایی ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی

هدف از تهیه این روش اجرایی ، تعیین روش های ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی مشمول اجرای اجباری استاندارد به منظور حصول اطمینان از انطباق آنها با استانداردها ، ضوابط یا مشخصات فنی مورد قبول سازمان ملی استاندارد ایران ، تسریع و تسهیل ورود به کشور در سازگاری و هماهنگی با مقررات و روش های متعارف در تجارت جهانی می باشد.

در ابتدای این روش تعاریفی درباره کالاهای مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد برای واردات، کالاهای تجاری و ورود موقت، استانداردهای قابل قبول، آزمایشگاه های موردقبول، شرکت های بازرسی، گواهی نامه انطباق، گواهی نامه بازرسی (COI) آورده شده است. سپس ۵ روش ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی که منجر به صدور گواهی نامه انطباق (COC) از طرف ادارات کل استاندارد استانها می شود توضیح داده شده است.

این روش های ارزیابی بشرح ذیل در فایل پیوست بطور کامل توضیح داده شده است.

روش اول ارزیابی انطباق همان بازرسی قبل از حمل (بازرسی کالا در مبدا) می باشد که توسط یکی از شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده که حوزه و دامنه فعالیت آن متناسب با بازرسی محموله موردنظر می باشد، اقدام می گردد.

روش دوم : روش ارزیابی انطباق کالا در مقصد است.

روش سوم: اخذ گواهینامه ثبت کالا (COR) و ثبت نام و نشان تجاری (نمانام) (COBR) (این روش ارزیابی برای واردکنندگانی که بصورت مستمر یک نوع و یک مدل کالا با مشخصات و ویژگی های ثابت را از یک واحد تولیدی و یک کشور مبدا وارد می نمایند کاربرد دارد.)

روش چهارم: روش ارزیابی انطباق کالاهای خاص (برای خطوط تولید، قطعات و ماشین آلات، مواد اولیه و کالاهای حد واسط تولید که در کارخانجات صنعتی کشور مورد استفاده قرار می گیرند و کالاهای وارداتی که در طرح های عمرانی و تاسیسات زیربنایی کشور بکار گرفته می شوند.)

روش پنچم: سایر روش های ارزیابی انطباق (این روش برای کالاهای وارداتی که از طریق پیله وری، ملوانی و تعاونی های مرزنشین تا سقف ارزش ۲۰۰۰ دلار، کالاهایی که بصورت قطعات منفصله (CKD) وارد می شوند، برای قطعات آسانسورهای وارداتی کاربرد دارد.)

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید