مباحث عمومی

انجمن های بازرسی فنی فعال در ایران | معرفی و نقد

انجمن های بازرسی فنی همچون ASNT (انجمن آزمون غیرمخرب آمریکا)  و ICNDT  (انجمن جهانی آزمون غیرمخرب) در زمینه آزمون های غیرمخرب و انجمن جوشکاری آمریکا (AWS) در زمینه جوشکاری فعالیت می نمایند. در این مقاله سعی داریم انجمن های بازرسی فعال در ایران را معرفی نماییم. بطور کلی چهار انجمن مربوط به بازرسی فنی، جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب در ایران فعالیت می نمایند. در حالی که بیش از صدها شرکت در زمینه بازرسی فنی در این انجمن ها عضو می باشند، سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع تایید صلاحیت شرکت های بازرسی فنی، فقط ۵۱ شرکت ایرانی و ۵ شرکت خارجی را برای بازرسی کالاهای وارداتی مورد تایید قرار داده است. (این آمار مربوط به فروردین سال ۹۷ می باشد)

انجمن های بازرسی فنی:

جامعه ممیزی و بازرسی ایران :

 انجمن های بازرسی فنی
جامعه ممیزی و بازرسی ایران

در اساسنامه این انجمن آمده است که به منظور ایجاد مرکزی برای تبادل اندیشه‌ها و آراء و بهبود کیفیت خدمات ممیزی و بازرسی و ایجاد هماهنگی مطلوب در رویه‌های اجرائی منطبق با استانداردهای ملی و بین‌المللی و نهایتاً بالابردن سطح اعتماد مردم به خدمات ممیزی و بازرسی و سایر اهداف و وظایف مربوط به تنظیم امور ممیزی و بازرسی فرهنگ و اخلاق حرفه‌ای، «جامعه ممیزی و بازرسی ایران» به استناد بند (ک) ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تأسیس می‌شود.

طبق آیین نامه عضویت جامعه ممیزی و بازرسی ایران، اعضاء شامل عضو حقوقی اصلی (شامل مؤسسات و سازمان‌هایی که به انجام امور ممیزی سیستم‌های مدیریتی و صدور گواهینامه و یا انجام فعالیت‌های بازرسی اشتغال داشته و بر اساس این آئین‌نامه شرایط عضویت حقوقی اصلی را احراز نمایند)، عضو حقوقی وابسته (شامل مؤسسات و سازمان‌های ممیزی و بازرسی و یا هر سازمان دیگری که علاقمند به عضویت در جامعه بوده ولی شرایط عضو حقوقی اصلی را بر اساس این آئین‌نامه احراز ننموده باشند)، عضو حقیقی (شامل ممیزان و بازرسان و دست‌اندرکاران حرفه بازرسی و ممیزی که بتوانند شرایط عضویت را بر اساس این آئین‌نامه احراز نمایند) و عضو حقیقی وابسته (شامل افراد علاقمند به عضویت در جامعه که نتوانند شرایط عضویت را بر اساس این آئین‌نامه احراز نمایند) می باشند.

از شرایط اصلی عضو حقوقی اصلی، استقلال موسسه حقوقی (مصداق عملکرد شخص ثالث و بیطرفانه در فعالیت‌های آن کاملاً محرز باشد و فعالیتی بجز امور بازرسی و ممیزی نداشته باشد)، دارای تایید صلاحیت و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط و ذیصلاح (همچون سازمان ملی استاندارد و گواهینامه ایزو آی ای سی ۱۷۰۲۰) و عضویت در اتاق  بازرگانی  و صنایع و معادن ایران باشند.

حق‌عضویت سالانه اعضای حقوقی با توجه به تصویب مجمع عمومی سال ۱۳۸۵ مبلغ ده میلیون ریال می باشد.

طبق بررسی بعمل آمده از سایت (تارنمای) جامعه ممیزی و بازرسی ایران، تعداد ۱۱۴ شرکت عضو این جامعه می باشند.

انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران:

 انجمن های بازرسی فنی
انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران

انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران (IWNT) در سال ۱۳۵۸ با همکاری متخصصین خبره و اساتید دانشگاهها و با هدف ارتقاء سطح دانش صنعت جوش و بازرسی تاسیس شد. این انجمن از بدو تاسیس تاکنون با ارائه خدمات علمی و اجرایی مرتبط با علم و مهندسی مواد، برگزاری سمینارهای ملی و بین المللی، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی، انتشار کتب و نشریات، برگزاری و فراهم کردن امکان بازدید از شرکتها و کارخانه های فعال در زمینه های مرتبط، برگزاری همایشهای یکروزه، برگزاری مراسم تجلیل از پیشکسوتان صنعت جوش و بازرسی، تجلیل از طرح های پژوهشی و پایان نامه های برتر در صنعت جوش و بازرسی ، برگزاری مسابقات عکاسی و گرافیک در صنعت جوش و بازرسی و تقدیر از نوآوری و اختراع برتر در صنعت جوش و بازرسی تلاش کرده است که خدمات علمی متنوعی را به فعالان این عرصه ارائه نماید.

این انجمن با ایجاد ارتباطات علمی گسترده و پویا با مراکز علمی معتبر، سعی در به روز نگهداشتن اطلاعات تخصصی، گسترش ارتباطات علمی با دنیای خارج و افزایش خدمات ارائه شده به اعضای خود داشته است.

انتشار نشریه علوم و فناوری جوشکاری ایران (دو فصلنامه) با موضوع علمی – پژوهشی در زمینه صنعت جوش و بازرسی و آزمایشهای غیرمخرب و فصلنامه جوشکاری با موضوع علمی – ترویجی در زمینه صنعت جوش و بازرسی و آزمایشهای غیرمخرب از فعالیت های قابل تقدیر این انجمن می باشند.

از اعضای هیات مدیره می توان مهندس عبدالوهاب ادب آوازه (رییس انجمن)، دکتر مرتضی شمعانیان (عضو اصلی هیئت مدیره) و دکتر ابراهیم حشمت دهکردی (نایب رییس انجمن) را نام برد.

حق عضویت سازمانی مبلغ ۵ میلیون ریال می باشد.

طبق بررسی بعمل آمده از سایت (تارنمای) انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران، تعداد ۲۰۲ شرکت عضو این انجمن می باشند.

انجمن صنفی شرکت های بازرسی فنی و آزمایش های غیرمخرب ایران:

 انجمن های بازرسی فنی
انجمن صنفی شرکت های بازرسی فنی و آزمایش های غیرمخرب ایران

انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های بازرسی فنی و آزمایش های غیرمخرب ایران (IRSNT) در سال ۱۳۷۹ تاسیس و تحت شماره ۲۱۹ در اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمائی وزارت کار و امور اجتماعی به ثبت رسیده است. ایجاد همبستگی و ارتباط میان شرکتهای عضو، کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواستهای مشروع و قانونی اعضاء، ارائه و بررسی کیفی و تائید خدمات آموزشی و مشاوره ای علمی – صنعتی، همکاری مستمر با سازمان انرژی اتمی، ایجاد نظام طبقه بندی شرکتهای عضو و تهیه فهرست بهای سالانه واحد خدمات، انتشار مقالات، نشریات (نشریه نگاه نافذ) در زمینه صنعت و مدیریت، حضور در مراجع و مجامع قانونی و تصمیم گیرنده بعنوان نماینده اعضاء از وظایف اصلی انجمن صنفی شرکت های بازرسی فنی و آزمایشهای غیرمخرب است.

از اعضای هیأت مدیره می توان آقای امیر دادخواه (رئیس هیات مدیره)، آقای حسن شیروانی (نایب رئیس)، و آقای سید آرش فردوس (عضو هیات مدیره) را نام برد.

حق عضویت مبلغ ۵ میلیون ریال بعنوان حق ورودی و ۱۰ میلیون ریال بعنوان حق عضویت سالانه می باشد.

طبق بررسی بعمل آمده از سایت (تارنمای) انجمن صنفی شرکت های بازرسی فنی و آزمایش های غیرمخرب ایران، تعداد ۱۳۳ شرکت عضو این انجمن صنفی می باشند.

انجمن بازرسی غیرمخرب ایران:

 انجمن های بازرسی فنی
انجمن بازرسی غیرمخرب ایران

انجمن بازرسی غیرمخرب ایران (IRNDT) یک موسسه غیرانتفاعی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که هدف اصلی آن ارتقا سطح زندگی جامعه با افزایش ایمنی و جلوگیری از خطرات قابل پیشگیری است. انجمن این هدف را با تلاش در جهت پیشبرد آموزش، پژوهش، بکارگیری، توسعه، و کاربرد آزمون‌های غیرمخرب(NDT) در سطح کشور دنبال خواهد کرد. در دی‌ماه ١٣٩١ مجوز رسمی فعالیت انجمن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر و در فروردین‌ماه ١٣٩٢ مراحل ثبت رسمی انجمن در اداره ثبت شرکت­ها انجام شد.

دکتر فرهنگ هنرور (رئیس هیئت مدیره) و مهندس میرمجید قائمی (نایب رئیس هیئت مدیره) از اعضای هیات مدیره این انجمن می باشند.

حق عضویت حقوقی سالانه ۴ میلیون ریال می باشد.

طبق بررسی بعمل آمده از سایت (تارنمای) انجمن بازرسی غیرمخرب ایران، تعداد ۶۶ شرکت عضو این انجمن می باشند.

 

اخیرا در گروه تلگرام سایت مرجع بازرسی فنی در رابطه با عملکرد انجمن های بازرسی رای گیری بعمل آمد که نتایج رای گیری بشرح زیر ارایه می شود.

کدام یک از انجمن های بازرسی فنی زیر را به لحاظ عملکرد در برگزاری کنفرانس ها، انتشار مجلات، کتب و مقالات مربوطه، سخنرانی ها و سمینارهای آموزشی و محتوای وب سایت، بهتر ارزیابی می کنید؟ لطفا رای دهید.

هیچ کدام – (۵۵ رای)
??????? ۷۱%

انجمن جوشکاری و آزمایش های غیرمخرب ایران – (۹ رای)
? ۱۲%

انجمن بازرسی غیرمخرب ایران – (۶ رای)
? ۸%

انجمن صنفی شرکت های بازرسی فنی و آزمایش های غیرمخرب ایران  – (۴ رای)
? ۵%

جامعه ممیزی و بازرسی ایران  – (۳ رای)
? ۵%

انجمن شرکت های بازرسی فنی خراسان (بدون رای)
۰%

نقد اول : آیا وجود چندین انجمن آزمایش های غیرمخرب در ایران ضروری است؟

نقد دوم: در حالی که چندین انجمن بازرسی فنی در ایران داریم ولی در زمینه رویه های بازرسی فنی هیچ همگرایی و یکنواختی وجود ندارد. به یقین می توان گفت که هر شرکت بازرسی فنی با سلیقه خود فعالیت می نماید.

نقد سوم: تعرفه مشخصی هنوز در زمینه بازرسی و آزمایش های غیرمخرب وجود ندارد. قیمت نفر روز بازرسی داخلی پیشنهادی بعضی از شرکت ها در پروژه های ملی کمتر از هزینه رفت و آمد بازرس است و این شرکت ها متاسفانه برنده مناقصات می شوند. چطور و با چه کیفیتی کار بازرسی انجام می شود مهم نیست.

نقد چهارم: بدون شک هیچ سیستمی برای ارزیابی شرکت های بازرسی فنی وجود ندارد. گویا انجمن ها هیچ وظیفه ای در این خصوص ندارند.

نقدهای زیادی در مورد عملکرد انجمن های بازرسی فنی در ایران هست که شما هم می توانید آنها را با ما در میان بگذارید. در کنار همه این نقدها از انجمن هایی که فعالیت های مناسبی در جهت آموزش و رشد سازمانی شرکت های بازرسی فنی داشته اند نیز قدردانی بعمل می آید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید