بازرسی ساخت

آزمون رادیوگرافی مخازن تحت فشار مطابق با ASME SEC VIII

 آزمون رادیوگرافی مخازن تحت فشارخطوط جوش در مخازن تحت فشار به چهار دسته تقسیم بندی می شود که آزمون رادیوگرافی آنها به دو صورت کامل (Full) و نقطه ای (Spot) اعمال می گردد. البته در برخی مخازن با توجه به شرایط طراحی نیازی به انجام این آزمون نمی باشد. اعمال این آزمون می بایست مطابق با نیاز ها و مقررات موجود در ASME SEC V Article 2 انجام و اپراتور آن طبق مقررات SNT-TC-1A مورد تایید قرار گرفته شده باشد.

 

 دسته بندی خطوط جوش

Category A: کلیه خطوط جوش طولی

Category B: کلیه خطوط جوش محیطی

Category C: اتصال نازل به فلنج

Category D: اتصال لوله به مخزن

آزمون رادیوگرافی

آزمون رادیوگرافی Full: این حالت از آزمون برای مخازن با شرایط ذیل اعمال می گردد:

  • درصورتیکه مخزن حاوی سیال کشنده باشد، کلیه خط جوش های شیاری آن می بایست بطور کامل رادیوگرافی گردد.
  • درصورتیکه ضخامت اسمی مخزن بیش از ۳۸ میلیمتر باشد، کلیه خط جوش های شیاری آن می بایست بطور کامل رادیوگرافی گردد.
  • در مواردیکه طراح عدد ضریب اتصال را یک در نظر گرفته باشد، کلیه خط جوش های شیاری آن می بایست بطور کامل رادیوگرافی گردد.
  • خطوط جوش شیاری نازل (Categories B&C) درصورتیکه قطر اسمی آن کمتر از ۱۰ اینچ و ضخامت آن کمتر از ۲۹ میلیمتر باشد نیازی به انجام آزمون رادیوگرافی نمی باشد. این شرط حتی برای مواردیکه مخزن حاوی سیال کشنده باشد نیز صدق می کند.

آزمون رادیوگرافی Spot: درصورتیکه مخزن مطابق با ضوابط رادیوگرافی Full نباشد، آزمون را  بصورت Spot بر روی خطوط جوش بکار خواهند برد. در آزمون رادیوگرافی Spot کلیه خطوط جوش مخزن را ضمانت نمی کند و تنها مواردیکه مورد آزمون قرار گرفته و نتیجه آن قبول واقع شده است مورد تایید می باشد. در حالیکه انجام عملیات رادیوگرافی مخزن بصورت Spot است، خطوط جوش شیاری نازل (Categories B&C) درصورتیکه قطر اسمی آن کمتر از ۱۰ اینچ و ضخامت آن کمتر از ۲۹ میلیمتر باشد نیازی به انجام آزمون رادیوگرافی نمی باشد. 

در حالت Spot رادیوگرافی می بایست از هر ۱۵ متر خط جوش مخزن یک فیلم که اندازه آن باید حداقل ۱۵۲ میلیمتر باشد گرفته شود. در مواردیکه خطوط جوش مخزن مساوی یا کمتر از ۱۵ متر باشد می بایست حداقل یک فیلم از مخزن رادیوگرافی شود. نقاط مشخص شده جهت انجام آزمون رادیوگرافی بصورت Spot توسط بازرس مشخص و تعیین می گردد ولی در مواردیکه بازرس بصورت تمام وقت در کارگاه حضور نداشته باشد این مسئله توسط سازنده تعیین می گردد.   

در رادیوگرافی Spot در صورتیکه نتیجه فیلم گرفته شده معیوب اعلام شد می بایست دو عدد فیلم دیگر از همان خط جوش که محل آن توسط بازرس یا سازنده تعیین می گردد (معمولاً در دو طرف جوش معیوب می باشد) گرفته شود. درصورتیکه نتیجه آن دو فیلم گرفته شده نیز معیوب اعلام گردید، آن خط جوش مردود می باشد و سازنده می بایست یا کلیه جوش ها را حذف و مجدداً جوشکاری سپس بصورت Spot رادیوگرافی کند یا اینکه آزمون را بصورت Full انجام سپس نقاط معیوب را اصلاح نماید. ضمناً در آزمون رادیوگرافی Spot درصورتیکه نتیجه آزمون کلیه فیلم ها مردود اعلام گردید، خطوط جوش مخزن می بایست بطور کامل رادیوگرافی گردد.                                        

نکته: در شرایطی که به هیچ عنوان امکان انجام آزمون رادیوگرافی میسر نمی باشد، می توان آزمون آلتراسونیک را با رعایت نکات استاندارد جایگزین آن نمود.

نکته: برای آزمون رادیوگرافی و آلتراسونیک منظور از ضخامت در دو اتصال به هم جوش داده شده، ضخامت عضو نازک تر می باشد و در جوش های شیاری ضخامت عبارت است از ضخامت فلز پایه بعلاوه گرده جوش آن ناحیه و در جوش های گوشه نفوذی منظور از ضخامت، گلویی جوش می باشد.

نکته: در صورتیکه مخزن تنها برای فشارهای خارجی طراحی شده باشد یا در محاسبات طراحی میزان ضریب اتصال مطابق با نیاز های ستون C باشد (Table UW12) نیازی با آزمون رادیوگرافی خط جوش های مخزن نمی باشد.

 تهیه کننده: محمد دارابیان- بازرس نجهیزات تحت فشار

 

 

 

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید