بازرسی جوش

راهنمای کاربردی بازرسی و متالورژی جوش API-577

بازرسی جوش API 577
بازرسی جوش API 577
راهنمای کاربردی API 577 بعنوان یکی از مراجع اصلی در استانداردهای API همچون API 510 ، API 570 ، API 653 و API 582 است که بعنوان مرجع بازرسی جوش در ساخت و تعمیر تجهیزات و لوله کشی پالایشگاه ها و پتروشیمی ها قابل استفاده است. یادگیری این استاندارد بعنوان راهنما برای شرکت کنندگان در دوره های بازرسی مخازن تحت فشار در دوره بهره برداری (API 510) و بازرسی لوله کشی (API 570) الزامی است.

 این استاندارد راهنما شامل یازده فصل بشرح زیر است:

بخش اول: دامنه

بخش دوم: مراجع

بخش سوم: تعاریف

بخش چهارم: بازرسی جوش : در این بخش درباره وظایف بازرس در مراحل پیش از جوشکاری، حین انجام جوشکاری و پس از تکمیل جوشکاری و عیوب جوش و موارد ایمنی مطالب مفیدی بیان شده است.

بخش پنجم: فرایندهای جوشکاری: در این قسمت درباره فرایندهای جوشکاری شامل SMAW، GTAW، GMAW، FCAW، SAW و SW توضیحات مفیدی ارائه شده است.

بخش ششم: روش های جوشکاری : در این فصل مشخصات روش جوشکاری (دستورالعمل جوشکاری:WPS) و پشتیبان روش جوشکاری (PQR) توضیح داده شده است. همچنین نکاتی راجع به بررسی این مدارک ارائه شده است.

بخش هفتم: مواد جوشکاری: در بخش هفتم در رابطه با P-No. و F-No. که به ترتیب به فلزات پایه و مواد مصرفی جوش نسبت داده می شود و نیز کلاسه بندی AWS در مورد فلزات مصرفی جوش و A-No. و انتخاب فلز جوش (الکترود) و شرایط نگهداری و انبارش مواد مصرفی جوش مباحث کاربردی وجود دارد.

بخش هشتم: تایید صلاحیت جوشکار: در این بخش WPQ یا مدرک تایید صلاحیت جوشکار (گواهینامه جوشکار) و نحوه بررسی مدرک WPQ توضیح داده می شود.

بخش نهم: آزمایش های غیرمخرب: در این قسمت آزمایش های غیرمخرب برای شناسایی ناپیوستگی ها (نواقص) و عیوب جوش شامل بازرسی ظاهری (چشمی)، آزمایش ذرات مغناطیسی، ACFM، آزمایش مایع نافذ، بازرسی جریان گردابی، آزمایش پرتونگاری، آزمایش فراصوتی، آزمون سختی سنجی، آزمون نشتی و فشار و نحوه ثبت سوابق بازرسی جوش توضیح داده می شود.

بخش دهم: متالورژی: موضوعاتی همچون ساختار فلزات و آلیاژها، خواص فیزیکی و مکانیکی، پیش گرمی، عملیات حرارتی پس از جوشکاری، سختی کاری، گزارش آزمون مواد، قابلیت جوشکاری فولادها، قابلیت جوشکاری پر آلیاژها ارائه می شود.

بخش یازدهم: مباحث جوشکاری مرتبط با پالایشگاه و پتروشیمی: در این بخش موضوعاتی همچون Hot tap یا جوشکاری و انشعاب گیری حین سرویس توضیح داده شده است.

از بخش پیوست می توانید ویرایش سال ۲۰۰۴ این استاندارد را دانلود نمایید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید