بازرسی ساخت

استاندارد راهنمای بستن اتصالات فلنجی ASME PCC-2

استاندارد ASME PCC-1
استاندارد ASME PCC-1
یکی از مسائل عمده در مراحل پایانی ساخت تجهیزات، بستن و محکم کردن پیچ های اتصالات فلنجی (Bolted Flange Joint) است که این موضوع بویژه در تجهیزات سنگین که اندازه پیچ و مهره ها در آنها بزرگ تر از حد معمول است کار را برای پیمانکار ساخت کمی پیچیده می نماید.

در اکثر مواقع بازرسان برای تست هیدروستاتیک مخازن تحت فشار یا مبدل های حرارتی منتظر اعلام آمادگی سازنده هستند لیکن سازنده مدت زیادی را صرف بستن فلنج های اصلی یا بدنه (Body Flange) و آب بندی نهایی تجهیز می کند که در نهایت به سختی موفق به تحویل تجهیز می شود.

در اینجا استاندارد متداولی که بعنوان راهنما استفاده می شود معرفی می گردد. استاندارد راهنمای ASME PCC-1-2000 از سری استانداردهای ASME با عنوان راهنمای مونتاژ و نصب اتصال فلنجی پیچی ظروف تحت فشار (Guidelines for Pressure Boundary Bolted Flange Joint assembly) ویرایش سال ۲۰۰۰ است که الزاماتی را راجع به صلاحیت مونتاژ کننده، سطوح کار، ترازبندی سطوح جفت شده، نصب گسکت (واشر آب بندی) ، روان کاری سطوح کاری، نصب پیچ ها و مشخصات آن، شماره گذاری پیچ ها و ترتیب سفت کردن پیچ ها، گشتاور نهایی وارده به پیچ ها، بازکردن اتصال را شامل می شود.

همانطور که در بخش کاربرد (Scope) این استاندارد آورده شده است این راهنما برای اتصالات فلنجی با گسکت های نوع رینگی یا Ring-type کاربرد دارد. در مقدمه استاندارد تهیه روش اجرایی مکتوب برای استفاده مونتاژکننده اتصال مطابق مشخصات تجهیز و این راهنما توصیه شده است.

عدم استفاده از گریس و چسب نواری برای نگهداشتن گسکت روی شیار از دیگر الزامات این راهنماست. همچنین مقادیر گشتاور نهایی انواع پیچ ها بر اساس اندازه آنها در جداولی ارائه شده است.

در بخش پیوست می توانید این استاندارد را دانلود نمایید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید