اخبار

لوکویل (دومین غول نفتی دنیا) به زودی به ایران می آید

لوکویل، دومین شرکت نفتی بزرگ در جهان (بعد از اکسون موبیل آمریکا) و بازیگر اصلی صنعت نفت کشور روسیه در عرصه جهانی، در تلاش برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها است.

مدیر اجرایی این شرکت، واگیت آلکپروف، در حاشیه اجلاس اوپک در وین با بیژن ژنگنه، وزیر نفت ایران، دیدار کرد. به گفته منبعی که بدون افشای نامش با بلومبرگ مصاحبه کرده، مشخصا میادین نفتی آذر و چنگوله برای همکاری احتمالی در آینده مورد بحث قرار گرفته اند.

با محدود کردن فضا برای کاوش در منابع داخلی توسط مسکو، لوکویل از شرکت هایی است که توسعه بین المللی قابل توجهی داشته است. این شرکت در سال ۲۰۰۵ به همراه شرکت استاتویل چند میدان نفتی در ایران کشف کرد اما در سال ۲۰۱۰ پس از اعمال تحریم ها توسط آمریکا و متحدین بخاطر برنامه هسته ای، مجبور به خروج شد.

حالا که چشم انداز لغو تحریم ها پیدا شده است، لوکویل هم به دنبال بازگشت است.

آلکپروف با توجه به سابقه طولانی شرکتش در ایران گفت لغو تحریم ها «بسته به سیاستمداران» است و در این صورت این شرکت نیز تمایل به بازگشت به ایران را دارد.

الکپروف در صحبت با زنگنه احتمال حضور در دریای خزر، خلیج فارس و منطقه آبادان را نیز مطرح کرده است. لوکویل در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده نفت در بخش روسی دریای خزر است و یک پروژه عظیم گاز طبیعی هم در بخش آذربایجانی این دریا دارد.

لوکویل در میان شرکت های نفتی روسیه بزرگترین حضور جهانی را دارد. این شرکت علاوه بر آذربایجان، قزاقستان، عراق  و عربستان صعودی حتی در آفریقای غربی هم پروژه هایی در اختیار دارد.

الکپروف امروز در ضمن با علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، نیز دیدار کرد. موضوع صحبت آن ها اقدام لوکویل در افزایش قیمت نفت گاز طبیعی که در بلوک آی عربستان کشف کرده است بود.

منبع خبری: http://www.bloomberg.com/news/2014-02-08/lukoil-in-talks-with-iran-on-post-sanctions-return-mehr-says.html

Manoto1

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید