دوره آموزشی آنلاین بازرسی کالا

چک لیست بازرسی فنی | نحوه تهیه و نمونه چک لیست بازرسی

چک لیست بازرسی
چک لیست بازرسی

چک لیست بازرسی فنی یا چک لیست بازرسی چیست؟ در این مقاله اهمیت وجود چک لیست بازرسی در فرایند بازرسی کالا یا بازرسی تجهیزات توضیح داده می شود.

برای اطمینان از برآورده شدن کلیه الزامات مشتری که در قرارداد، مشخصات فنی و استانداردهای مربوطه آورده شده است، بایستی یک چک لیست تهیه شود. بازرس هنگام بازرسی به راحتی می تواند چک لیست مربوطه را تکمیل نماید.

در بازرسی کالا ممکن است یک کالا با توجه به پیچیدگی در طراحی و ساخت، بارها مورد بازرسی قرار بگیرد تا در نهایت برای بازرسی نهایی یا ترخیص آماده شود. همچنین امکان دارد در بازرسی یک کالای مشخص، چندین بازرس متفاوت در بازه های زمانی متفاوت حضور داشته باشند.

مقاله بازرسی کالا از درخواست تا صدور گواهی

 برای کنترل اینکه آیا مشخصات کالا بطور کامل مورد بازرسی قرار گرفته اند یا نه مطمینا استفاده از مدارکی همچون ITP بسیار اهمیت دارد لیکن در صورتی که این مشخصات در یک فرم بصورت چک لیست بازرسی در دسترس بازرس قرار گیرد، بازرس به راحتی قادر به تکمیل آن و در نهایت گزارش آن خواهد بود.

بسیاری از شرکت های مهندسی و بازرسی اقدام به تهیه چنین چک لیست هایی نموده اند که مطمینا در انجام دقیق بازرسی به بازرسان کمک شایانی می نماید.

نمونه ای از چک لیست بازرسی در پیوست برای یادگیری بیشتر در چگونگی چک لیست ها و نحوه تهیه آن آورده شده است.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید