بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۶: ظروف و سیستم لوله کشی با متالورژی ترکیبی

دنبال کردن و اجتناب از متالورژی ترکیبی در سیستم لوله کشی جنبه مهم دیگری از هر برنامه قدرتمند بازرسی از سیستم لوله کشی فرآیندی محسوب می­گردد. چندی پیش، پالایشگاهی در ساحل غربی ایالات متحده یک آتش سوزی مهیب و مخرب را در یکی از واحدهای فرآیندی خود در شرایطی تجربه کرد که لوله ­­ای از جنس فولاد ساده کربنی دچار ترکیدگی شد و در نتیجه­ ی آن هیدروکربن دما بالا وارد محیط شده و به سرعت شعله ور گردید.

مشخص گردید که سیستم لوله کشی مذکور درون خود دارای متالورژی ترکیبی، با برخی از اجزا از جنس فولاد ساده کربنی و برخی از جنس فولاد آلیاژی Cr-Mo به منظور مقاومت در برابر نرخ خوردگی فزاینده ناشی از سولفیداسیون بوده است. فولاد ساده کربنی با یک نرخ و Cr-Mo با نرخی دیگر دچار خوردگی بوده است. آنطور که مشخص گردید، اجزای با جنس فولاد ساده کربنی در طول یک دوره تعمیرات اساسی، پس از اینکه بازرسین نازک شدن برخی از اجزای لوله کشی را در آخرین روزهای تعمیرات کشف کرده بودند، در یک سیستم لوله کشی با جنس Cr-Mo نصب شده بوده ­اند. اما به دلیل موجود نبودن اجزای مدنظر با جنس Cr-Mo در کوتاه مدت، با استفاده از جنس CS با خوردگی سریع­تر به صورت موقت و شرط جایگزینی آنها در دوره تعمیرات بعدی موافقت شده بوده است. با این وجود، با گذشت زمان و با تغییر نفرات و نداشتن سوابق کافی و دقیق، واحد فرآیندی امکان ردیابی اجزای از جنس CS در سیستم لوله کشی را از دست داده و در نهایت سیستم از همین نقاط دچار ترکیدگی شده است.

آنچه از مطلب فوق می­توان آموخت این است که هیچگاه اجزای با گرید پایین­تر یک آلیاژ را در یک سیستم لوله کشی نصب نگردانید مگر اینکه یک روش دقیق به منظور حصول اطمینان از پایش و جایگزینی آنها پیش از اینکه دیر شود را به کار ببندید. این عنصر دارای وابستگی نزدیکی با عنصرهای ضروری تأیید و PMI متریال(عنصر ۵۷) و CS با سیلیکون پایین در سرویس سولفیداسیون دما بالا (عنصر ۷) می­باشد.

یک مسئله مرتبط تغییر Specهای لوله در سیستم­­های لوله کشی می­باشد. وجود انفصال­هایی در Spec سیستم لوله کشی در محل­هایی که یک سیستم لوله کشی آلیاژ بالاتر مستقیماً به لوله کشی با آلیاژ پایین­تر(یا CS) متصل می­گردد، چندان غیر متداول نمی­باشد. این موضوع به این دلیل است که طراحان فرض می­کنند که در بعضی نقاط در سیستم لوله کشی استفاده از آلیاژ بالاتر دیگر مورد نیاز نمی­باشد، عمدتاً به دلیل تغییر در دمای طراحی. در شرایطی که این اتفاق رخ دهد، تعبیه کردن CML دقیقاً در بالا دست محل انفصال Spec لوله و دقیقاً در پایین دست آن بسیار با اهمیت است و از این طریق بازرسین به دقت اختلاف ضخامت­ها و احتمال رخداد مکانیزم­های تخریب دیگر را پایش خواهند نمود و مسلماً  این انفصال­ها در Spec لوله بایستی به وضوح بر روی نقشه ­های ایزومتریک بازرسی سیستم لوله کشی و همچنین بر روی P&ID مشخص گردد.

اندکی قبل، پالایشگاه دیگری در ساحل غربی ایالات متحده دچار خرابی شدیدی در محل یک انفصال در Spec لوله گردید که در نتیجه جوشکاری دو فلز غیر مشابه (DMW) بین دو متریال آلیاژی نیز به وقوع پیوست. در اینجا مشخص گردید که با تغییر شرایط فرآیندی در طول زمان، دما در DMW تا نقطه­ ای افزایش یافته است که آلیاژ با گرید پایین­تر دیگر قابلیت مقاومت در مقابل HTHA در این دما را نداشته است، که در این زمان، جوش ترک خورده، لوله دچار خرابی گردیده و حادثه ایمنی عظیمی را در واحد تصفیه هیدروژنی به وجود آورده است.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-6 (1.4 MiB, 89 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید