بازرسی کالا

انواع مدارک بازرسی بر اساس ISO 10474

انواع مدارک بازرسی
انواع مدارک بازرسی
بر حسب خواسته های خریدار و الزامات مندرج در سفارش خرید (قرارداد)، مدارک مربوط به کالای خریداری شده از طرف فروشنده یا سازنده در اختیار خریدار قرار می گیرد. یکی از این مدارک که اهمیت زیادی در اطمینان از کنترل کیفیت محصول بر اساس استانداردهای ساخت و مشخصات سفارش دارد، مدرک بازرسی است که انواع مختلف آن بر اساس سطوح مختلف کنترل کیفیت و بازرسی مطابق با استاندارد ISO 10474 ویرایش سال ۱۹۹۱ با عنوان steel and steel products-Inspection Documents ، تعریف می گردد.

 البته این استاندارد توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به شماره ۶۶۵۰ منتشر گردیده است.

نکته: استاندارد دیگری در ارتباط با انواع مختلف مدارک بازرسی به شماره EN 10204:2004 نیز وجود دارد که در بعضی از قراردادها از این استاندارد برای طبقه بندی مدارک بازرسی استفاده می شود. بایستی توجه داشت که ویرایش قبلی این استاندارد (EN 10204:96) مشابه ویرایش سال ۹۱ استاندارد ISO 10474 می باشد.

شرح استاندارد ISO 10474:

با توجه به عنوان این استاندارد، انواع مدارک بازرسی در این استاندارد برای فولاد و محصولات فولادی تعریف می شود لیکن در صورتی که در قرارداد و یا سفارش خرید توافق شده باشد می توان برای سایر کالاهای غیر فولادی نیز از این استاندارد استفاده نمود.

منظور از مدرک بازرسی، گواهینامه یا گزارش بازرس مستقل تعیین شده توسط مراجع رسمی، تولید کننده، فروشنده یا خریدار می باشد.

در این استاندارد دو نوع بازرسی و آزمون بصورت ویژه و غیر ویژه بشرح زیر تعریف گردیده است:

بازرسی و آزمون ویژه (specific testing & inspection): بازرسی و آزمون قبل از تحویل کالا بمنظور تطابق با الزامات سفارش خرید بر روی محصول (یا واحد آزمونی) که محصول بخشی از آن است.

بازرسی و آزمون غیر ویژه (non specific testing & inspection): بازرسی و آزمون که توسط تولید کننده، بر اساس روش های اجرایی تولید کننده، بر روی محصول (که ممکن است کالای تحویل شده نباشد) بمنظور تطابق با الزامات سفارش خرید انجام می گیرد.

بطور مثال در کارخانه ای، محصولاتی بشماره سریال S.N-128 الی S.N-190 تولید و جهت فروش در انبار نگهداری گردیده است. درخواست خرید ۵۰ عدد از کالای مذکور توسط خریداری صادر گردیده بطوری که بازرسی و آزمون ویژه در آن درخواست موردنظر می باشد. در اینصورت کالایی که جهت آزمون انتخاب می گردد بایستی از بین ۵۰ کالای تحویلی مورد بازرسی و آزمون قرار گیرد. یعنی اگر در پکینگ لیست (فهرست بسته بندی) صادر شده توسط فروشنده کالاهای سریال S.N-130 الی S.N-180 جهت تحویل به خریدار درج گردیده است، مدارک مربوط به آزمون و بازرسی بایستی شامل همین شماره سریالهای مذکور باشد و بطور نمونه، مدارک مربوط به کالای S.N-185 مورد قبول نمی باشد.

انواع مدارک بازرسی که بر اساس این دو نوع بازرسی و آزمون صادر می گردند شامل مدارک بازرسی نوع ۲ و نوع ۳ با دسته بندی هایی بشرح زیر می باشد.

مدارک بازرسی نوع ۲: این نوع مدارک پس از بازرسی و آزمون که توسط کارکنان مجاز تولید کننده (که ممکن است عضو بخش تولید باشند) انجام می شود، توسط تولید کننده صادر می گردد. این مدارک شامل سه دسته مدارک نوع ۲-۱، ۲-۲ و ۲-۳ می باشد.

مدارک بازرسی نوع ۳: این نوع مدارک پس از بازرسی و آزمون انجام شده توسط کارکنان مجاز (مستقل از بخش تولید) بر اساس بازرسی و آزمون ویژه صادر می گردد. این نوع مدارک شامل ۳ دسته مدارک نوع ۳-۱ A ،۳-۱ B ، ۳-۱ C و ۳-۲ می باشد.

مدرک بازرسی نوع ۲-۱ (گواهینامه انطباق): مدرکی که تولید کننده بر اساس بازرسی و آزمون غیر ویژه صادر می نماید و در آن انطباق محصول عرضه شده با خواسته های مندرج در سفارش را گواهی می نماید. به این نوع مدرک گواهینامه انطباق و یا Certificate of Compliance (COC) نیز اطلاق می شود. این مدرک شامل نتایج آزمون و بازرسی نمی گردد.

مدرک بازرسی نوع ۲-۲ (گزارش آزمون): مدرکی که تولید کننده بر اساس بازرسی و آزمون غیرویژه صادر می نماید و در آن انطباق محصول عرضه شده با خواسته های مندرج در سفارش را گواهی می نماید. این مدرک شامل نتایج آزمون و بازرسی غیرویژه می گردد. در واقع نتایج آزمون شامل گواهی انطباق کالا با سفارش در مدرکی بنام گزارش آزمون یا Test Report صادر می گردد.

مدرک بازرسی نوع ۲-۳ (گزارش آزمون ویژه): مدرکی که تولید کننده بر اساس بازرسی و آزمون ویژه صادر می نماید و در آن انطباق محصول عرضه شده با خواسته های مندرج در سفارش را گواهی می نماید. این مدرک شامل نتایج آزمون و بازرسی ویژه می گردد.

مدارک بازرسی نوع ۳ را گواهینامه بازرسی (Inspection Certificate) می نامند. گواهینامه بازرسی مدرکی است که بر اساس بازرسی و آزمون و مطابق مشخصات فنی مندرج در سفارش و یا طبق مقررات رسمی و قواعد مرتبط صادر می شود. آزمون ها بر روی کالای عرضه شده یا واحد بازرسی (که کالای تحویلی بخشی از آن است) صورت می گیرد.

گواهینامه بازرسی نوع ۳-۱ A : گواهینامه ای است که توسط بازرس بر اساس مقررات رسمی تعیین شده صادر گردیده و اعتبار می یابد.

گواهینامه بازرسی نوع ۳-۱ B : گواهینامه ای است که توسط یک بخش مستقل از تولید صادر و بوسیله یکی از کارکنان مجاز مستقل از بخش تولید اعتبار می یابد.

گواهینامه بازرسی نوع ۳-۱ C : گواهینامه ای است که بر طبق مشخصات فنی در سفارش توسط نماینده مجاز خریدار صادر شده و اعتبار می یابد.

گزارش بازرسی نوع ۳-۲ : هنگامی که گواهینامه بازرسی در پی یک توافق خاص توسط نماینده مجاز تولید کننده و خریدار اعتبار می یابد به عنوان گزارش بازرسی یا Inspection Report نوع۲-۳ شناخته می شود.

توجه: معتبر کردن مدارک بازرسی توسط افراد مجاز بصورت امضاء یا مهر صورت می گیرد.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید