بازرسی حین بهره برداری

کدها و استانداردهای بازرسی حین سرویس؛ چگونه همه آنها هماهنگ باهم کار میکنند؟

پس از اینکه تجهیزات تحت فشار (اصطلاحاً تجهیزات ثابت) بر اساس کدها و استانداردهای (C/S) ساخت، طراحی، تهیه و ساخته شد، تحت سرویس قرار می­گیرد و در همین زمان است که C/S بازرسی­های حین سرویس API و C/S پس از ساخت ASME کنترل خود را آغاز می­کنند. در مؤسسه استانداردهای API، زیرکمیته بازرسی(SCI) بیشتر استانداردهای ISI که در صنایع پالایشگاهی و فرآوری شیمیایی کنترل کننده هستند را تهیه و مدیریت می­کنند.

همچنین در API، زیرکمیته ­ی خوردگی و مواد(CMSC) راهکارهای پیشنهادی(RP) زیادی را تهیه می­کند که در کدها و استانداردهای بازرسی حین سرویس مورد رجوع قرار می­گیرند. در ASME کمیته پس از ساخت(PCC) بیشتر استانداردهای پس از ساخت ­(همانند ISI) که تجهیزات را پس از قرارگیری تحت سرویس کنترل می­کنند، را تهیه و مدیریت می کنند.

این مقاله نشان می­دهد که چه تعدادی از این کدها و استانداردهای بازرسی حین سرویس (ISI C/S) در کنار یکدیگر به کار گرفته می­شوند تا ایمنی و قابل اطمینان بودن تجهیزات و سیستم لوله کشی تحت فشارِ حین سرویس را مدیریت کنند. مهمترین نکته برای تمامی خوانندگان این مقاله، آگاهی از آخرین ویرایش هر یک از ISI C/Sهای مورد ارجاع است. هر دو API و ASME از فرآیندهای تهیه­ ی خیلی دقیق و مورد تأیید همگان که توسط مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا(ANSI) تعیین شده است برای تدوین و نشر C/S مربوطه، استفاده می­کنند. به دلیل برنامه ریزی­ های فعال استانداردسازیِ ISI در هر دو انجمن، آخرین ویرایش­های ارجاع شده­ ی ISI C/S دارای به روزرسانی­ها و پیوست­های مهمی هستند که موجب برتری و کارایی بیشتر هر یک از ISI C/S ها برای کاربران می­شود. بنابراین بسیار مهم است که هر خواننده­ ای دسترسی به جدیدترین ویرایش از هر یک از ISI C/Sهای ارجاع شده در پایان این مقاله، داشته باشد.

برنامه ریزی بازرسی

شکل ۱ یک نمودار بلوکی ساده شده است که فرآیند مدیریت تجهیزات تحت فشار با کدها و استانداردهای بازرسی حین سرویس(پس از ساخت) را نشان می­دهد. همانطور که می­بینید قدم اول پس از قرارگرفتن در سرویس، شکل بیضی با عنوان “کدها و دستورالعمل­های ارزیابی ریسک و برنامه ریزی بازرسی” است. در این نقطه، فرآیند شروع می­کند به تعیین اینکه کدام استراتژیِ ISI برای رسیدن به حداکثر ایمنی و قابل اطمینان بودن برای تجهیزات تحت فشار حین سرویس، مورد نیاز است. در API این فرآیند با API 510  و API  ۵۷۰ به ترتیب برای برنامه ریزی و انجام بازرسی ظروف تحت فشار و سیستم لوله کشی، آغاز می­شود. این دو کد برنامه­ ای فراگیر برای بازرسی، تعمیر، دسته بندی و تغییر ظروف تحت فشار و سیستم لوله کشی را تأمین می­کند. اما اینها تنها اسناد موجود نیستند. هر یک از این کدها شامل ارجاع­هایی به بسیاری از ISI C/Sهای دیگر هستند که اطلاعات ارشمند بیشتری را تأمین می­کنند که در تعیین استراتژی ISI کاربر برای مصرف کننده بسیار سودمند خواهند بود.

برای مشاهده متن کامل مقاله از لینک زیر آن را به رایگان دانلود نمایید.

Inservice Codes (506.7 KiB, 232 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید