بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۹: انتخاب و جایابی محلهای پایش خوردگی (CMLها)

قطعاً یکی از فعالیت­های اساسی در هر برنامه­ ی FEMI پایش خوردگی می­باشد. با توجه به این حقیقت که در زمانیکه انجام تست بر روی تجهیزات و سیستم لوله کشی به روش NDE صورت می­گیرد، علاوه بر خوردگی (یعنی، کاهش ضخامت) به دنبال سایر مکانیزم­های تخریب نیز می­باشیم، در ویرایش سوم استاندارد API 570، محل­های پایش ضخامت(TML) به محل­های پایش وضعیت(CML) تغییر نام یافت.

برای مثال، در بعضی از CMLها، ممکن است در جستجوی ترک­های محیطی، ترد شدگی، نشانه­ های خزش، CUI، HTHA و غیره باشیم. در هنگام جستجوی مکانیزم­های آسیب دیگری به جز خوردگی، دسته­ ی گوناگونی از تکنیک­های NDE قابل کاربرد هستند. برای مثال، در هنگام بازرسی ضخامت، اگر احتمال وقوع خوردگی به صورت موضعی وجود دارد، در این شرایط رادیوگرافی، اسکن التراسونیک و دیگر تکنیک­های NDE قابل کاربرد است. بنابراین مفهوم CML، همان مفهوم توسعه یافته­ ی TML است، با وجود اینکه هنوز هم پایش ضخامت پابرجاترین نوع NDE است که بر روی یک CML انجام می­شود. بخش­های ۵٫۶ و ۵٫۷ از API 570، به همراه بخش­هایی از استاندارد API RP 574 یک راهنمایی بسیار عالی را برای انتخاب، جایابی و پایش CMLها بر روی لوله کشی بیان کرده است. همچنین بخش­های ۵٫۶ و ۵٫۷ از API 510 نیز برای ظروف راهنمای CML را بیان کرده­ اند. بنابراین با وجود اینکه راهنمای ذکر شده در ارتباط مستقیم با این عنصر ضروری می­باشد، از تکرار آن در اینجا پرهیز خواهد شد. اگر این بخش­ها اخیراً مطالعه نشده است، شما را تشویق به مطالعه ­­ی آن می­کنیم.

لازم به اشاره است که تفاوت بین یک CML و یک نقطه­ ی تست در اینجا بیان گردد. CMLها؛ سطوح مشخص بر روی سیستم­های لوله کشی که بر روی آنها تست­های خارجی دوره­ای به منظور ارزیابی مستقیم شرایط لوله صورت می­گیرد. CMLها ممکن است دارای یک و یا بیش از یک نقطه تست بوده و به منظور انجام تکنیک­های بازرسی چندگانه که بر پایه­ ی مکانیزم تخریب پیش بینی شده می­باشد از آنها بهره برده شده و بالاترین احتمال را برای تشخیص آن ایجاد خواهد کرد. CMLها می­توانند یک سطح کوچک منفرد بر روی سیستم لوله کشی بوده(برای مثال؛ یک نقطه تست به قطر ۲ اینچ) و یا می­توانند بر روی بخشی از یک نازل یا بخشی از لوله قرار داشته و در هر چهار Quadrant آن نقطه تست تعبیه شده باشد. این در حالیست که نقطه تست یک سطح درون CML می­باشد که توسط دایره ­ای به قطر کمتر از ۲ اینچ برای لوله­ های با قطر کمتر از ۱۰ اینچ و با قطر کمتر از ۳ اینچ برای لوله ­های بزرگتر و ظروف تعریف می­شد. در سفرهایی که نویسنده این مطلب برای انجام ارزیابی MI در پالایشگاه­ها و واحدهای شیمیایی داشته است، در بسیاری از موارد بین این دو تعریف گمراهی وجود دارد. CMLهای می­توانند تعداد بیشماری نقطه تست را شامل شوند(برای مثال؛ یک CML روی یک لوله ممکن در هر ۴ Quadrant خود نقطه تست داشته باشد) و یک CML ممکن است کل یک زانویی را در بر گیرد(برای مثال؛ یک زانویی ۱۰ اینچ ممکن است دارای تعداد زیادی نقطه تست در قسمت­های قوس خارجی، داخلی، بالا، پایین و یا جانبی را شامل شود) و روش­های NDE گوناگون در هر CML مشخص ممکن به منظور مکانیزم­های کاهش ضخامت داخلی، احتمال ترک خوردگی، CUI و غیره به کار بسته شود.

با سفر نویسنده مطلب از یک واحد به واحدی دیگر به منظور مرور کیفیت اجرای برنامه­های FEMI و ارایه پیشنهاد برای بهبود آن، در موارد بسیاری متوجه گردیده است که انتخاب و جایابی CMLها برای آن نوع از خرابی که احتمال می­رود در هر بخشی از تجهیز یا مدار لوله کشی غالب باشد، ناکافی می­باشد. از آنجاییکه که خوردگی، ترک و یا سایر خرابی­هایی که در یک واحد فرآیندی نیازمند پایش است نسبتاً یکنواخت نمی­باشد،  کمک گرفتن از متخصصین دارای اطلاعات در زمنیه مواد و خوردگی برای تعیین دقیق محل­های CMLها و به دنبال آن ایجاد بالاترین شانس در کشف نوع و تعیین میزان تخریب امری ضروری است. نویسنده مطلب موافق ایده ­ی جایابی CMLها به صورت Random(پراکنده) بر روی سیستم لوله کشی و ظروف نمی­باشد، به جز در موارد بسیار نادری که انتظار می­رود کاهش ضخامت به صورت نسبتاً یکنواخت رخ دهد. در ۹۰% موارد، نویسنده معتقد به مشورت با متخصصین مواد و خوردگی برای تعیین آنچه باعث خوردگی، ترک و یا سایر مکانیزم­های خرابی می­گردد، می­باشد و در نتیجه از طریق قادر به قرار دادن CML در نقاطی خواهیم بود که احتمال تخریب در بدترین شرایط ممکن بوده و یا حداقل از بالاترین احتمال برخوردار است(یعنی، قرار دادن CMLها بر روی “شبکه ضعیف” در زنجیره­ ی لوله کشی). توصیه فوق به ویژه در مورد نقاط تزریق، نقاط راکد، خوردگی هیدرودینامیک، خوردگی همراه با سایش، خوردگی نقطه شبنم و گروهی از سایز مکانیزم­های خرابی موضعی ذکر شده در API RP 571 صدق می­کند. اغلب موارد نویسنده مطلب با مرور نقشه­ های ایزومتریک و طرح­های ضخامت سنجی ظروف، در می­یابد که CMLها در نقاطی واقع شده­ اند که دلیل آنها مشخص نمی­باشد و یا در نقاطی که احتمال از دست دادن نقاطی که مستعد وقوع خرابی می­باشند، وجود دارد. در حقیقت، نویسنده دیده است که CMLها در هر یک متر بر روی یک لوله گاز طبیعی غیر خورنده، هر سه متر بر روی یک لوله ­ی بخار غیر خورنده و هر ۱۲ اینچ بر روی یک لوله که از در معرض خوردگی سریع و به شدت موضعی هیدرودینامیک ناشی از هیدرسولفید آمونیوم قرار دارد، تعبیه می­شوند. در مورد آخر(خوردگی هیدرو سولفید آمونیوم)، خوردگی به درون دیواره نفوذ کرده و باعث ایجاد آتش سوزی عمده بین دو CML مجاور هم می­گردد، که در این شرایط تکنیک­های اسکن اولتراسونیک و یا رادیوگرافی به مراتب انتخاب بهتری نسبت به DUTT نقطه­ ای خواهد بود. راهنمایی­های متخصصین خوردگی و مواد نیز در تعیین روش و ابزار بازرسی به منظور حصول اطمینان بیشتر نسبت به یافتن نوع خرابی که احتمال منجر شدن آن به از کار افتادگی زیاد است، مفید فایده خواهد بود. با کیفیت­ ترین CCDها شامل راهنمایی بر روی جایابی CMLها بر اساس مکانیزم­های تخریب شناخته شده در CCDها می­باشد.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-9 (4.2 MiB, 180 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید