بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۵: بازرسی از نقاط راکد (D/L)

عنصر 5: بازرسی از نقاط راکد (D/L)بازرسی از نقاط راکد سیستم لوله کشی (D/L) جنبه بسیار مهم و اساسی دیگری از هر برنامه بازرسی قدرتمندی از یک سیستم لوله کشی فرآیندی می­باشد و دارای ارتباط نزدیکی با برنامه بازرسی از SBP (عنصر ۴) می­باشد.

چندین سال پیش یک پالایشگاه در نتیجه­ ی ترکیدگی ناشی از خوردگی شدید و ناشناخته ­ای در یک نقطه راکد در یک Hydrotreater از واحد تصفیه هیدروژنی دچار زیان و خسارات بسیاری شد. اکثر سیستم­های لوله کشی دارای نقاط راکدی (لوله کشی بدون وجود جریان در حالت عادی) می­باشند که دارای نرخ خوردگی متفاوتی از سیستم لوله کشی اولیه می­باشند. این نقاط راکد منجر به حوادث ایمنیِ فرآیندی بسیار جدی در صنعت گردیده­ اند، به ویژه در شرایطی که به طور کافی مورد شناسایی و بازرسی قرار نگرفته بودند. کلیه نقاط راکد مستعد خوردگی  بایستی در نقشه­ های ایزومتریک لوله کشی شناسایی شده و به عنوان مدارهای جداگانه در IDMS مورد ردیابی قرار گیرند. نقاط راکد مربوط به یک مدار لوله کشیِ فعال در صورتیکه دارای نرخ خوردگی مشابهی باشند، ممکن است به صورت یک مدار واحد با یکدیگر ترکیب شوند. نمایندگانی از عملیات واحد، بهترین کسانی هستند که می­توانند در شناسایی نقاط راکد در هر واحد فرآیندی به گروه بازرسی یاری برسانند نظیر؛ Vent و Drainها و سایر SBPهای ثانویه، همچنین نقاط راکد مربوط به مسیر by-pass لوپ­ شیرهای کنترلی. ابزار و روش­های بازرسی که می­تواند باعث کشف خوردگی موضعی گردد به طور طبیعی برای بازرسی D/L نیز مناسب هستند (یعنی؛ روش­های غیرمخرب به غیر از اندازه گیری ضخامت نقطه به نقطه به روش التراسونیک از جمله پروفایل رادیوگرافی که در اغلب موارد مورد استفاده قرار می­گیرد، هرچند اسکن کردن به روش UT ،PEC و EMAT در بعضی از شرایط ممکن است مؤثرتر باشد).

در صورتیکه D/Lها در نتیجه­ ی مسائلی مثل جمع شدن آب آلوده، جمع شدن مواد جامد(خوردگی زیر رسوبی) و فازهای گازی خورنده مثل H2S مستعد خوردگی شدید باشند، مستلزم انجام بازرسی دقیق و متمرکز توسط متخصصین­ خوردگی و متریال می­باشند. به علاوه، دمای متفاوت نسبت به لاین اصلی می­تواند باعث خوردگی تسریع یافته گردد. تجمع یا تغلیظ گونه­ های خورنده(مثل؛ نمک­های آمونیوم، اسیدهای معدنی و رسوبات اسیدی) می­تواند منجر به خوردگی تسریع یافته و موضعی گردد. ارزیابی ریسک با استفاده از اطلاعات ورودی حاصل از متخصصین متریال و خوردگی در تعیین اینکه کدام D/Lها در سیستم لوله کشی برای خوردگی تسریع یافته دارای تهدید بیشتری نسبت به مدارهای لوله کشی فعال می­باشند، سودمند می­باشد. D/Lهایی که به عنوان لوله کشی اصلی تلقی می­گردند، به ویژه آنهایی که دارای سایز بالاتر از ۲ اینچ می­باشند، به دلیل عدم امکان بستن آنها به وسیله­ ی یک شیر در هنگام وقوع نشتی بایستی با ریسک­های بالاتر و احتمال وقوع نشتی بیشتری لحاظ گردند(عنصر ضروری شماره ۴ در مورد SBPها مشاهده گردد).

به واسطه­ ی احتمال وقوع خوردگی موضعی، متخصصین خوردگی و مواد برای جایابیِ CMLها در نقاط راکد بایستی مورد مشورت قرار گیرند، به ویژه در موردِ خوردگی تسریع یافته در بالا و پایین فصل مشترک مایع و گاز. ترموگرافی مادون قرمز برای تعیین فصل مشترک مایع در نقاط راکد می­تواند مفید باشد. بازرسی از نقاط راکد افقی که ممکن است به طور کامل توسط مایع پر نباشد بایستی در هر چهار Quadrant یک CML دارای نقاط تست باشد. آتش سوزی وسیعی در ساحل غربی ایالات متحده به وقوع پیوست وقتیکه گاز سولفید هیدروژن با دمایِ بالا در یک D/L افقی تجمع یافته و منجر به خوردگی تسریع یافته و کشف نشده ­ای در بالای این D/L افقی گردیده است.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-5 (1.5 MiB, 107 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید