بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۴: بازرسی از لوله کشی سایز کوچک

 SBPها (لوله کشی با سایز کوچکتر از ۲ اینچ در سرویس فرآیندی) قابل چشم پوشی نیستند، زیرا جنبه­ ی بسیار مهم دیگری از هر برنامه بازرسی قدرتمند از سیستم لوله کشی فرآیندی می­باشند. با وجود اینکه، در مقایسه با لوله کشی اصلی با سایز بزرگ­تر، این موارد مستعد وقوع یک خرابی فاجعه بار نیستند، تجربیات بیشماری در صنعت گزارش شده است

که خرابی یک SBP منجر به مسائل جانبی جدی(خاموشی واحد فرآیندی) و حوادث ایمنی گردیده است، که عمدتاً این مسائل به واسطه­ ی اثرات ثانویه­ ی وقوع یک آتش سوزی به دنبال خرابی رخ داده و در نتیجه خرابی چشمگیر سایر ظروف و لوله کشی­ های فرآیندی به وقوع پیوسته است. برای مثال، در یکی از پالایشگاه­های اصلی ایالات متحده دیده شده است که یک رآکتور Hydroprocss  پس از Fail کردنِ یک خط یک اینچ، درون حریق حاصل از آن واژگون شده است. در موردی دیگر یک Bleeder کوچک در زمان باز کردن موقت عایق دچار شکستگی شده و منجر به مرگ افراد در آن حوالی و وقوع یک آتش سوزی وسیع شده است. در نتیجه­ ی وقوع حوادث ایمنی بسیار به دنبال خرابی­های بیشمار SBP، برنامه ­ی بهبود ایمنی فرآیندی در API و AFPM یک کار گروه “Focused Improvement” را به منظور بررسی چگونگی پیشرفت در نحوه کنترل برنامه بازرسی SBP در یک صنعت، ایجاد کرده است. این کار گروه به تازگی و از ژانویه ۲۰۱۴ کار خود را شروع کرده است.

در این میان، API 570 دارای یکسری راهنمایی­ های مفید برای بازرسی و دنبال کردن SBP می­باشد. SBPی که جزئی از سیستم لوله کشی اولیه است بایستی طبق برنامه­ ای یکسان با لوله کشی اولیه با سایز بزرگتر بازرسی گردد. در API 570، سیستم لوله کشی اولیه تحت عنوان لوله کشی فرآیندی تعریف شده است که در شرایط کاری نرمال و فعال بوده و نمی­تواند توسط یک Valve بسته شود، اگر هم این اتفاق رخ دهد به طرز چشمگیری بر روی عملکرد واحد اثرگذار خواهد بود. بنابراین، SBPی که جزئی از سیستم یا مدار لوله کشی اولیه است باید با برنامه ­ای یکسان با سیستم لوله کشی اولیه با سایز بالاتر بازرسی گردد (یعنی، برنامه و نگهداری سوابق بازرسی مشابه با سیستم لوله کشی اولیه فارغ از سایز آن). در بسیاری از مواقع بعضی از واحدها دچار این اشتباه می­شوند که SBP به اندازه­ ی سیستم لوله کشی با سایز بالا دارای ریسک بالایی نمی­باشد و بنابراین از لحاظ بازرسی و تعمیر و نگهداری به نحوی که شایسته است و یا در API 570 الزام شده است، توجه کافی به آن نمی­شود.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-4 (1.7 MiB, 95 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید