بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۲: محل های تزریق (IP)

شناسایی و پایش کلیه محل­های تزریقی که مستعد خوردگی هستند از جنبه­ های حیاتی و اساسی یک برنامه قدرتمند بازرسی از سیستم لوله کشی می­باشد. این موضوع در سال ۱۹۸۸ به پرچم دار [۱]FEMI تبدیل شد، زمانیکه یک پالایشگاه واقع در سواحل خلیج مکزیک دچار یک حادثه فاجعه بار گردید که در نتیجه­ ی آن جان چندین نفر را گرفته و تبدیل به یکی از پر هزینه­ترین حوادث در تاریخ پالایشگاهی ایالات متحده شد.

زندگی صدها نفر نیز برای همیشه از این سانحه متأثر گردید. همه این مسائل در نتیجه­ی خوررگی شدید و کشف نشده­ای دقیقاً در پایین دست یک محل تزریق که منجر به پارگی یک زانویی[۲] گردیده، به وقوع پیوسته است. در سال ۲۰۰۱، پالایشگاه دیگری در بریتانیا دچار سانحه­ای مشابه شد، هرچند خوشبختانه این بار تلفاتی در پی نداشت. در مدت زمان کوتاهی پس از حادثه اول، در API 570 و سند کنار آن یعنی API RP 574، توجه ویژه­ای به این موضوع معطوف گردید. این اسناد در مورد چگونگی، محل، زمان و دلیل بازرسی و مدیریت مدار[۳]های یک محل تزریق به دقت بحث می­کنند.

محل­های تزریق مستعد خوردگی، آنهایی هستند که می­توانند افزایشی چشمگیر در نرخ خوردگی را در صورت ناموفق بودن عملکرد محل تزریق به نحویکه بر اساس آن طراحی شده است تجربه کرده و یا سطوح مجاور IP[4] دارای نرخ­های خوردگی متفاوتی نسبت به سیستم لوله کشی اصلی باشند. یک سیستم پایش مؤثر از IP به طور کلی وابسته به کیفیت اطلاعات ورودی از طریق مهندسین واحد فرآیندی و نحوه عملکرد سیستم به منظور بروز نگهداشتن نسبت به آخرین تغییرات رخ داده، می­باشد. بازدارنده­های خوردگی، خنثی کننده­ها، ضدرسوب­ها، دی امولیسیفایرهای نمک زدا، اکسیژن زداها، کاستیک و آب شستشو از جمله­ی شناخته شده­ترین مواردی هستند که نیازمند توجه ویژه در طراحی محل تزریق می­باشند. افزودنی­های فرآیندی، مواد شیمیایی و آب به منظور دستیابی به اهداف فرآیندی خاص به درون جریان اصلی تزریق می­گردند. لازم به توضیح است منظور از محل تزریق محل­هایی که دو جریان فرآیندی جداگانه به هم می­رسند، نمی­باشد(نقاط اختلاط).

بر اساس API 570 محل­های تزریقی که در معرض خوردگی تسریع یافته یا موضعی ناشی از شرایط عملیاتی عادی یا غیرعادی می­باشند ممکن است تحت عنوان یک مدار بازرسی[۵] مجزا تلقی گشته و نیازمند بازرسی کامل بر اساس یک برنامه منظم می­باشند.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-2 (1.6 MiB, 106 downloads)


[۱]. fixed equipment mechanical integrity

[۲]. Elbow

[۳]. Circuit

[۴]. Injection Point

[۵]. Inspection Circuit

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید