بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۱۲: شناسایی مکانیزم های تخریب واحدهای فرآیندی

این EE ارتباط نزدیکی با عنصر ضروری مدارک کنترل خوردگی (عنصر ۱۱) و RBI (عنصر ۳۷) دارد، از این لحاظ که یک بخش اصلی از آنچه برای به کار بستن CCD مورد نیاز است، می­باشد و به طور قطع یکی از مهم­ترین مراحل مورد نیاز برای RBI است. شناسایی مکانیزم تخریب احتمالی برای هر واحد فرآیندی تنها با دخالت یک مهندس C/M صاحب صلاحیت، با تجربه و با دانش که دارای اطلاعات در زمینه­ ی شیمی یک واحد فرآیندی خاص نیز باشد، قابل انجام است.

لازم به اشاره است که نویسنده به جای استفاده از لغت “ممکن” یا سایر کلمات مرتبط روی کلمه ­ی “احتمالی” تأکید دارد. اغلب موارد نویسنده مشاهده کرده است که نتایج بررسی­های DM که توسط افرادی که دارای تخصص خوبی در زمینه­ ی DMها در صنایع پتروشیمی نبوده و یا افرادی که به طور دقیق شیمی واحد فرآیندی مد نظر را نمی­شناسند، صورت پذیرفته است و در نتیجه گزارش DM حاصل به این دلیل که تنها نتیجه ­ی یک تمرین “پرتاب دارت” بر روی صفحه ­ای با عناوین بیش از ۶۷ مکانیزم تخریب لیست شده در API RP 571 می­باشد، چندان کارآمد نبوده است. بنابراین، وقتی منابع خارجی برای این کار به خدمت گرفته می­شوند، آزمودن دقیق شرکت پیمانکار و همچنین SME که مسئولیت بررسی DM را بر عهده دارد در اختیار کارفرما است و از این طریق از ارسال گزارش DM با کیفیت کافی اطمینان حاصل خواهد شد.

همانطور که در اولین ویرایش API RP 584 شرح داده شده است، تشخیص مؤثر DMهای بالقوه­ ای که هر واحد فرآیندی ممکن است در معرض آن باشد نیازمند کار گروهی و مؤثر تیمی متشکل از SMEهای با دانش و مهارت می­باشد. تیم DM/CCD بایستی متشکل از SMEهای نظیر موارد زیر باشد؛

–         مهندس/متخصص /متالورژیست خوردگی واحد

–         مهندس/متخصص­های فنی واحد فرآیندی

–         بازرس واحد

–         مهندس بازرسی تجهیز تحت فشار واحد

–         نمایندگان با تجربه بهره برداری واحد فرآیندی

–         مهندس تعمیرات واحد

–         وندور افزودنی­های شیمیایی فرآیندی

–         رهبر تیم با دانش در روند کاری شناسایی DM که اغلب یک مهندس C/M با تجربه در صنعت می­باشد.

تأیید صلاحیت اعضای تیم و کیفیت فرآیند توسعه و بنابراین کیفیت CCDهای تهیه شده(منشأ DMهای شناسایی شده) به تلاش همکارانه­ ی ناشی از ارتباط متقابل در این گروه متشکل از SMEهای با دانش و با تجربه می­باشد. به دلیل اولویت­های تجاریِ بحث برانگیز، اعضای تیم و مدیریت آنها بایستی به مشارکت آنها در تیم به عنوان یک اولویت اصلی توجه داشته باشد و از این راه یک CCD با کیفیت بالا در یک بازه زمانی معقول تهیه شود. نگرش و حمایت مدیریت سایت نبایستی دست کم گرفته شود. به منظور شناسایی کلیه­ ی DMهای و تهیه CCDها بر اساس آن در یک بازه زمانی معقول، وجود یک مدیریت سایت که با این اعتقاد که جلوگیری از حوادث رخ داده در نتیجه­ ی خرابی­های FEMI از مهمترین امور است.

در مقاله ­ای دیگر در مجله­ ی مهندسی بازرسی یک لیست شامل ۳۴ سؤال عمومی برای تیم DM/CCD منتشر شده است که بایستی در رابطه با مکانیزم­های تخریب احتمالی در یک واحد فرآیندی از خود بپرسند. بیشتر این مسائل منجر به حوادث مکرر و پیامدهای بسیار در صنعت شده است. و اغلب مسائل FEMI به خوبی در آخرین ویرایش کدها و استانداردهای صنعتی که مرتبط با FEMI می­باشند آورده شده است. متخصصین C/M در تیم DM بایستی به لیستی از انواع مسائل FEMI احتمالی که ممکن است بر روی یکپارچگی یک تجهیز و در نتیجه خطرات ایمنی در یک واحد فرآیندی مشخص اثر گذار باشند، آگاه بوده و آن را ثبت کند. به علاوه، متخصص C/M قادر خواهد بود که سوالات مناسب بعدی را در رابطه با هریک از این مسائل مطرح کند تا احتمال رخداد هریک از DMها، محل احتمالی وقع، شرایطی که تحت آن هر DM ممکن است رخ دهد را مشخص کند و در نتیجه تمرکز بسیاری را برای گروه بازرسی در جستجوی هریک از این مکانیزم­های تخریب فراهم نماید.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-12 (701.5 KiB, 120 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید