بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۱۱: مدارک کنترل خوردگی

از میان ۱۰۱ عنصر ضروری FEMI، یک EE مهم، به عنوان یک بلوک بنیادین و حیاتی برای حمایت از کل فرآیند عملی FEMI ایفایِ نقش می­کند و این عنصر ایجاد CCDها برای هر واحد فرآیندی به عنوان منبعی از اطلاعات که به کمینه کردن شانس خرابی، نشتی و یا ترکیدگی تجهیزات ثابت در نتیجه­ ی مکانیزم­های تخریب حین سرویس منجر خواهد گردید، می­باشد.

بنابراین CCD چیست؟ اساساً مدرکی است که کلیه مواردی که برای مسائل مرتبط با یکپارچگی مکانیکی یک تجهیز ثابت در هر واحد فرآیندی نیاز است را در اختیار کاربر قرار می­دهد و از این راه به اجتناب از تخریب پیش بینی نشده­ ی متریال ساخت و نحوه مدیریت خوردگی و دیگر مکانیزم­های تخریب که به تجهیزات ثابت در حین سرویس آسیب می­رساند، کمک می­کند. یک راه برای فکر کردن به آن این است که این مدارک نوعاً اطلاعات عمومی موجود در API RP 571 را در بر می­گیرد و یک مدرک به طور خاص، شیمی و مکانیز­م­های تخریب خاص در هر واحد فرآیندی مستقل در سایت عملیاتی را شامل می­شود. در حالیکه API RP 571 یک سند بسیار عالی می­باشد که به طور خلاصه تقریباً کلیه مکانیزم­های تخریب شناخته شده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی را پوشش می­دهد، SMEهای فنی دارای اطلاعات نیازمند ترجمه­ ی اطلاعات عمومیِ مفید موجود در API RP 571 به صورت اطلاعات مفیدی که به طور ویژه و خاص در هر واحد فرآیندی مشخص کاربرد دارد، می­باشند. چندین مورد دیگر از EEهای این کتاب اطلاعاتی را ارائه می­دهند که بایستی در CCD هر واحد فرآیندی مشخص شده و یا به آن مرتبط شده باشد.

آن اطلاعات خاص عملیاتی سپس در چیزی که مدرک کنترل خوردگی(CCD) نامیده می­شود ثبت شده یا شاید مدرکی که با عناوین دیگری مثل دستورالعمل­های مکانیزم تخریب، دستورالعمل­های کنترل خوردگی و غیره شناخته می­شوند. نویسنده مطلب CCDها را برای توضیح این مدرک به کار می­برد، زیرا یکی از عبارات و اصطلاحاتی است که در استاندارد جدید API RP 584 در مورد IOWها توضیح داده شده است. هرچند، محتوای یک CCD معمولاً ساده­تر از ارزیابی مکانیزم تخزیب مورد نیاز برای اجرای RBI بوده و استراتژی کلی برای مدیریت تخریب تجهیز در حین سرویس را شرح می­دهد و نه صرفاً روندی برای برنامه ریزی برنامه ریزی بر پایه­ ی ارزیابی ریسک.

چرا CCDها  برای FEMI اهمیت دارند؟ زیرا وقتیکه آنها توسط SMEهای قابل و با تجربه تهیه شوند، تقریباً هر آنچه که در رابطه با چگونگی تخریب یک تجهیز در یک سیال فرآیندی و نحوه اجتناب از آن مطرح است را در بر می­گیرد. اینطور گفته می­شود که “حفظ یکپارچگی و قابل اعتماد بودن یک تجهیز ثابت علم ساخت موشک نمی­باشد”. تمام آنچه که بایستی انجام شود جستجو و اعمال دانش موجود در رابطه با FEMI است. در حقیقت به ندرت در این زمینه موضوع جدید و ناشناخته به جز دانش مکانیزم تخریب تجهیزات ثابت مطرح است. شاید هر ۱۵ تا ۲۰ سال یکبار یک موضوع نسبتاً جدید مثل ترک H2S تر در سال ۱۹۸۴ و یا ترک خوردن HTHA فولاد ساده کربنی زیر منحنی نلسون در سال ۲۰۱۰ در صنایع پتروشیمی مطرح گردد. ولی صنعت به تجربه کردن خرابی­های چشمگیر ناشی از مسائل تخریبی که برای دهه­ ها شناخته شده ­اند ادامه می­دهد. چرا؟ زیرا کلیه افراد در هر واحد فرآیندی که نیازمند دانش درباره مکانیزم­های تخریب و چگونگی اجتناب و کنترل آنها هستند از آنچه که توسط SMEهای FEMI شناخته شده است، اطلاعاتی ندارند. ایجاد و به کار بستن CCDها بهترین راهی است که نوسینده مطلب برای پر کردن این شکاف اطلاعاتی می­شناسد.

محتویات CCD و روند کاری برای ایجاد یک CCD

شرح کامل روند کاری برای ایجاد یک CCD و هر آنچه یک CCD جامع بایستی در بر داشته باشد از حوصله این مطلب خارج است؛ بنابراین خواننده بایستی به استاندارد تازه انتشار یافته­ی API RP 584  در مورد IOWها برای فهم این روند کاری رجوع کند و لیستی از آنچه که باید در آن گنجانده شود را مشاهده کند. علاوه بر این استاندارد که در سال ۲۰۱۴ ویرایش اول آن انتشار یافته است، می­توان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محتویات CCD به مقاله­ای که در مجله مهندسی بازرسی فنی برای رجوع کرد(مرجع ۴). در نهایت، API معتقد است که CCDها در کمینه کردن شانس خرابی­های FEMI بسیار با اهمیت هستند و به همین دلیل با انتشار این استاندارد جدید در سال ۲۰۱۴ موافقت کرده است.

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-11 (3.3 MiB, 107 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید