بازرسی حین بهره برداری, برنامه مدیریت یکپارچگی تجهیزات مکانیکی

عنصر ۲۲ :‌خوردگی اتمسفریک یا خارجی

علاوه بر بازرسی و پیشگیری از CUI/CUF(عنصر ۲۱)، بسیاری از اجزای لوله های بدون پوشش می توانند مستعد خوردگی خارجی باشند، به ویژه در محل هایی که سیستم های رنگ و پوشش به میزان لازم تدارک دیده نشده است. در گذشتهای نه چندان دور، یک حادثه مرگبار در ساحل خلیج در ایالات متحده به وقوع پیوست در زمانیکه یک لاین هیدروکربن سبک با فشار بالا دچار ترکیدگی شد. خرابی در نتیجه خوردگی خارجی بر روی خط لوله و بعد از آن جرقه زنی رخ داد، در شرایطی که شخصی در ابری از بخار نشر یافته در اتسمفر در حال رانندگی بود. متأسفانه راننده جان خود را از دست داد.

سانحه جدی دیگر در ساحل خلیج زمانی به وقوع پییوست که یک لاین بدون پوشش و عرق کرده که در دمای زیر نقطه شبنم کار می کرد دچار پارگی شد و بیش از ۷۰۰۰۰ پوند LPG محتوی ۳% H2S آزاد شد. آتشنشان به دلیل در معرض گازهای سمی قرار گرفتن در بیمارستان بستری شد، اگرچه این سانحه می توانست عواقب بدتری در پی داشته باشد اگر جرقه ای رخ می داد.

متأسفانه حفظ و نگهداری رنگ و پوشش در اغلب موارد در اولویت های پایینی قرار می گیرد که اثر اقتصادی آن بر روی برخی از واحدهای فرآیندی دقیقاَ برعکس شرایطی را به خود می گیرد که در نتیجه صرفه جویی در بودجه رنگ و پوشش مدنظر بوده است و نتیجه آن هزینه های بیشتر در بلند مدت خواهد بود………..

 

مقاله کامل را از لینک زیر دانلود نمایید.

Femi-22 (1.6 MiB, 108 downloads)
مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید