بازرسی حین بهره برداری

سوراخ نشانگر کاهش ضخامت بر روی دیواره ی یک تجهیز (Telltale Hole)

در این مقاله خواهیم خواند :

تعریف Telltale Hole در استاندارد ASME SEC VIII، مزایای استفاده از Telltale hole، نحوه انتخاب محل قرار دادن Telltale hole، عمق و قطر Telltale hole، ترکیبTelltale hole با روش­های جدید NDT

مکملی بر روش­های مدرن بازرسی از سیستم لوله کشی و اتصالات

تکنولوژی­های بازرسی جدید، هنگامیکه به روش سنتی و اثبات شده ­­ی استفاده از TTHها اضافه می­شود، در جهت کاستن نشت شدید مواد و یا وقایع مصیبت بار مرتبط با خوردگی و سایش داخلی سیستم لوله کشیِ فرآیندی مؤثر نشان می­دهد. در حقیقت، تجربیات واحدهای صنعتی بیانگر این است که این روش هنگامیکه به همراه تکنولوژی­های جدید و پیشرفته­ ی کنونی مانند التراسونیک خودکار(AUT) و پروفایل رادیوگرافی (PRT) استفاده شود، در مقایسه با شرایطی که تکنولوژی­ جدید به تنهایی به کار رود، مؤثرتر است.

شرکت­ها نیاز دارند که برای اطمینان، به دقت روند تغییرات را ارزیابی کرده و استفاده از روش­های اثبات شده و قدیمی را هنگام به کارگیری تکنولوژی­های جدیدتر قطع نکنند، تا زمانیکه مؤثر بودن روش­های جدید به میزانی یکسان نیز به اثبات برسد. به عبارت دیگر، “تمایلی برای کنار گذاشتن سیاست­های قدیمی تا زمانیکه آن با یک مورد با ارزش یکسان و کافی جایگزین شود، وجود ندارد”.

TTD  با ظهور امکانات بسیار در قالب روش­های جدید NDE از سال ۱۹۶۰ دیگر ادامه نیافت. این در حالیست که شرکت آمریکایی Philips 66، این تکنولوژی­های جدید و بروز را همزمان با ظهور آنها و ادامه استفاده از آنها در کنار TTH با تکیه بر هدف کاهش ریسک، کامل کرد.

مطالعه ­ی اخیر توسط مارش و مک لنان (گروه حفاظت از اموال و مشاوران ریسک) در زمینه­ی نحوه­ ی توزیع زیان­های مالی گزارشی منتشر کرده است که بر اساس دسته بندی­های زیر رتبه بندی شده­ اند.

بر اساس این مطالعه، گزارشات روزنامه­ ها و تجارب مشترک در صنعت، یکپارچگی و یا قابل اعتماد بودن سیستم لوله کشی زمینه ­ای است که صنعت نیاز به بهبود آن دارد. کنفرانس­ها و گردهمایی­ های صنعتی بر این واقیت اذعان دارند که بیشتر اپراتور­ها در مسیر ارتقأ و بهبود برنامه­ های بازرسی از سیستم لوله کشی گام بر می­دارند.

TTD استفاده از سوراخ­های پایلوتِ کوچکِ مته کاری شده درون دیواره­ ی لوله یا تجهیز با استفاده از الگوها و عمق­های مشخص و کنترل شده­ ای است که با هدف رسیدن به محافظت مطلوب و بهینه در برابر گسستگی­های حاصل از خوردگی، سایش و سایش همراه خوردگی داخلی انجام می­شود (شکل­های ۱ تا ۴ را ببینید). آن­ها از نظر اقتصادی به صرفه ­ترین موارد برای اجرا در حین ساخت هستند.

در استاندارد  ASME BPVC Sec VIII Div.1 بخشUG-25  نیز به این موضوع اشاره شده است که به منظور مشخص نمودن زمانیکه میزان ضخامت مجاز یک ظرف تحت فشار و یا خط لوله از حداقل میزان مجاز کاهش پیدا نماید، یک سری سوراخ­هایی با قطر ۱٫۵ الی ۵ mm از سمت خارجی بر روی بدنه مخزن ایجاد می­گردد.

اسمبلی­ هایِ مته و گیج­های خاص اندازه گیری عمق برای اطمینان از اینکه عمق مناسب ایجاد شده است استفاده می­شوند. الگو و چگالیِ TTH ممکن است یکی از سه مورد نشان داده شده در شکل­های ۱ تا ۳ باشد و با میزان پتانسیل ریسک تعیین می­شود، که ترکیبی از فاکتور­هایی شامل احتمال نشتی و پارامترهای پیامد آن می­باشد. یک فرآیند انتخاب دقیق باید برای حذف هزینه­ های غیر ضروریِ سیستم­های مته کاری TTH استفاده شود که احتمال خرابی آن در نتیجه­ ی سایش همراه خوردگی داخلی کم بوده و با ایجادTTH ها تضعیفی رخ ندهد.

….ادامه مقاله در فایل پیوست…

در اینجا بایستی چند نکته مهم را مد نظر قرار داد؛

الف) سابقه استفاده از این Telltale Hole به بویلرها بر می­گردد. در آن زمان یک سوراخ ریز  mm 1 بر روی اجزا بویلر ایجاد کرده و سپس در امتداد آن یک لوله Brass می­گذاشتند که در صورت نشتی به وسیله ضربه چکش نشتی را بند آورند.

ب) این سوراخ معمولاً برای سرویس­های آب و بخار در نظر گرفته می­شود.

پ) Telltal Holeها برای تجهیزاتی که فواصل زمانی بین بازرسی آنها طولانی می­باشد؛ به عنوان مثال مخازن ذخیره و یا خطوط لوله آتش نشانی بسیار مناسب است.

ت) مواضع Telltale Holes بایستی در نقاطی قرار گیرد که بیشترین احتمال خوردگی می­رود قرار گیرد(شکل­های ۱ تا ۴).

ث) در استاندارد API 571 نیز استفاده از این Telltale Holeها برای مخازن ذخیره توصیه شده است.

ج) در نظر داشته باشید که در استاندراد ASME B31.3 منظور از  Telltale Holeهمان Air Vent Hole  می­باشد که بر روی Reinforcement Padها جهت خروج گازهای جوشکاری و تست خلأ اعمال می­شود.

 تا زمان پذیرش عمومی اندازه گیری ضخامت دیواره به روش التراسونیک در دهه­ی ۱۹۶۰، استفاده از TTH روش معمول برای تشخیص کاهش ضحامت دیواره لوله بود. این روش توسط بیشتر شرکت­ها با ضخامت سنجی به روش UT جایگزین شد. شرکت ۶۶ Philips این روش را تصحیح کرد و برای کاهش ریسک به استفاده ازTTH  در کنار استفاده از روش­های مورد قبول برای بازرسی لوله مانند UT و AUT و Profile RT و غیره ادامه داد.

برای مشاهده متن کامل مقاله وارد حساب کاربری شوید. 

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید