بازرسی حین بهره برداری

خوردگی آلیاژ مونل ۴۰۰ در محیط آب دریا

به دلیل مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی خوب آلیاژهای پایه نیکل، این دسته از آلیاژها به طور وسیعی در صنایع مختلف و برای کاربردهای متنوع مطلوب هستند، از جمله؛ صنایع فرآوری مواد شیمیایی و پتروشیمی، کنترل آلودگی، استخراج نفت و گاز، مهندسی دریا، تولید برق و صنایع چوب و کاغذ. انعطاف پذیری و قابل اعتماد بودن، آلیاژهای پایه نیکل را به اولویت اول انتخاب متریال در ساخت مخزن تحت فشار، سیستم خط لوله، پمپ، شیر و بسیاری از کاربردهای دیگر در محیط­های آبی و دما بالا تبدیل کرده است.

 نیکل به صورت یک کریستال آستنیتی با ساختار FCC تا دمای ذوبش باقی می­ماند. در سری الکتروشیمایی نیکل از آهن بسیار نجیب­تر بوده، هرچند فعال­تر از مس می­باشد. بنابراین در محیط­های احیایی، نیکل نسبت به خوردگی مقاوم­تر از آهن بوده هرچند مقاومت به خوردگی آن از مس پایین­تر است. تأثیر دو عنصر نیکل و مس در آلیاژ پایه نیکلِ مونل ۴۰۰ به شرح زیر است.

نیکل: ایجاد پایداری متالورژیکی، ایجاد و بهبود پایداری حرارتی و جوش پذیری و افزایش مقاومت به SCC به ویژه در محیط­های حاوی کلرید و کاستیک.

مس: افزایش مقاومت به اسیدهای احیایی(به ویژه اسید سولفوریک و هیدروفلوئوریک non-aerated) و نمک­ها.
MONEL 400: این متریال، آلیاژ Ni-Cu با استحکام بالا و مقاومت به خوردگی در محدوده­­ی وسیعی از محیط­ها نظیر آب دریا، HF و H2SO4 رقیق شده و همچنین قلیاها(NaOH)می­باشد. این آلیاژ در مهندسی دریا و فرا ساحل، تولید نمک و فرآوری مواد شیمیایی و هیدروکربن­ها کاربرد دارد. آلیاژ مونل با مقدار سولفور کنترل شده خواص ماشینکاری بالایی داشته و در شکل­های مختلف مثل Billet، Rod، Bar و Wire تولید می­شود.

۲- خوردگی MONEL در محیط نمک­ها

هنگامیکه نمک­ها درون آب حل شده باشد، هدایت آب را افزایش داده و در نتیجه توانایی حمل جریان خوردگی بالایی را دارند. در نتیجه اثر گالوانیک در محلول­ها نمکی از آب خالص بالاتر می­باشد. نمک­ها به نحوی که در جدول زیر آورده شده است از لحاظ خواص خوردگی طبقه بندی می­شوند.

معمول­ترین آلیاژهای نیکل در محیط­های فرآیندی دارای نمک­های سولفات، آلیاژهای INCOLOY نوع ۲۵-۶Mo، ۸۲۵ و ۰۲۰ و INCONEL نوع G-3، ۶۲۵، ۶۲۲، C-276 و ۶۸۶ می­باشد. برای نمک­های کلریدی نیز پر مصرف­ترین آلیاژها MONEL 400(برای شرایط احیایی)، آلیاژهای INCOLOY نوع ۲۵-۶Mo، ۸۲۵ و ۰۲۰ و INCONEL نوع G-3، ۶۲۵، ۶۲۲، C-276 و ۶۸۶ می­باشد.

برای دانلود کامل مقاله دکمه دانلود را کلیک نمایید.

Monel-corrosion-sea-water (5.6 MiB, 128 downloads)

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید