بازرسی حین بهره برداری

روشهای مختلف تست هیدرواستاتیک مبدلهای حرارتی پوسته و تیوب

در این مقاله خواهیم خواند :

معرفی روش­های مختلف تست­ هیدرواستاتیک مبدل­های حرارتی

Shell Test , Tube Test , Bottle Test and Combined Test

نکات مهم در بازرسی تست هیدرواستاتیک مبدل­های حرارتی

 نویسنده : شایان زارعیان۱ –  ابراهیم خیر۲

۱ کارشناس بازرسی فنی شرکت  پالایش نفت لاوان

۲ مهندس ارشد بازرسی فنی شرکت نفت فلات قاره

وقتی که یک مبدل از سرویس عملیاتی خارج می‏شود، در اغلب موارد اعمال یک تست بر روی هریک از بخش­های Shell Side یا  Tube Sideپیش از باز کردن قطعات و اجزای مبدل مطلوب است. نشتی ممکن است از طریق یک نقطه­ ی تخلیه[۱] مانند یک نازل جدا شده در  پایین یا یک  BLEEDER باز مشخص گردد.

 معمولاً تست بایستی برای مدت زمانی پیش از مشاهده یک نشتیِ کوچک ادامه یابد. اگر مبدل دارای نشتی باشد سپس قسمت‏های مبدل به طور نسبی از هم جدا شده و تست مجدداً اعمال می‏شود. برای مثال، هنگام تست یک مبدل دارای  Floating Head با اعمال فشار در درون تیوب‏ها، بازکردن Shell Cover  منشأ نشتی را وقتیکه از گسکت، پیچ‏ها یا Roll تیوب‏ها در سمت Floating Head  باشد را آشکار می‏سازد. این تست به طور معمول بین نشتی‏های ناشی از Roll تیوب‏ها در سمت تیوب شیتِ Stationary  و نشتی ناشی از دیواره تیوب تفاوتی قائل نمی‏شود، زیرا این بخش‏ها وقتی که Tube Bundle درون  Shell قرار دارد قابل رویت نمی‏باشند. به همین دلیل، یک Shell Test بر روی مبدل­های دارای Floating Head در حالتیکه تنها  Channel Cover آن باز شده است اعمال خواهد شد که نشتی Roll تیوب‏ها در سمت  Stationary را آشکار خواهد ساخت، ولی به طور آشکارا منشأ نشتی در سمت Rollهای تیوب شیت  Floating یا نشتی گسکت Floating Head را آشکار نخواهد ساخت.

در بسیاری از حالات مبدل‏هایی که دارای Floating Head نیستند به گونه‏ای ساخته شده‏ اند که یک تست Shell Side که بر روی مبدل به طور نسبی از هم جدا شده انجام می‏شود، تشخیص جداگانه تیوب دارای نشتی و پلاگ کردن آن‏ها را امکانپذیر می‏سازد. همچنین Rollهای دارای نشتی در هر سمتی تشخیص داده شده و مجدداً Roll می‏شوند. مبدل‏های با Floating Head اجازه کشف جداگانه تیوب‏های دارای نشتی و یا دسترسی به هر دو انتهای تیوب‏ها در حین Shell Test را نمی‏دهند. بعضی مواقع از وسیله‏ ای  به نام Test Ring برای این مبدل‏ها استفاده می‏شود. این ابزار کاری می‏کند که آرایش مبدلِ به طور نسبی از هم جدا شده را موقتاً به مبدل‏های با دو تیوب شیب ثابت تبدیل می‏کند.

در بعضی موارد، تست نشتی در هر بار خرابیِ تجهیز انجام می‏گیرد. بررسی وضعیت تیوب نیز می‏تواند با ابزار و دستگاه­های Scanning Detection انجام شود. محدوده دستگاه­های در دسترس شامل جریان گردابی، جریان گردابی میدان راه دور، جریان مغناطیسی، تجهیزات تست لیزر و ماوراء صوت می­باشند. این تکنولوژی‏ها می‏توانند به منظور کشف Erosion، خوردگی، Pitting و ترک در تیوب‏ها به کار روند. اگر تیوب‏های دارای نشتی پیدا شد، تیوب ها موقعیت‏ یابی شده و پلاگ شوند و Bundle مجدداً در سرویس قرار می‏گیرد. این فرآیند بایستی تا زمانیکه نشتی جدیدی کشف نشده تکرار گردد، ممکن است چندین تکرار ضروری باشد. اگر تعداد تیوب‏های پلاگ شده با استفاده­ ی کارا از مبدل تضاد داشته باشد، مبدل بایستی Retube شود. 

….

ادامه مقاله را از فروشگاه خریداری نمایید.

 ….

۲- انواع آزمایشات هیدرواستاتیکی انواع مبدل‌های حرارتی Shell & Tube

آزمایشات هیدرواستاتیکی انواع مبدل‌های حرارتی Shell & Tube(بصورت جداگانه و یا ترکیبی) و نظارت بر انجام مراحل تست به شرح زیر انجام می‌شود:

۲-۱- آزمایش Shell Test

در این آزمایش بایستی قطعات Shell Cover، Channel، Channel Cover و Floating Head با توجه به نوع مبدل باز شده(در صورت لزوم) و پس از نصب Test Ring و انجام عملیات هواگیری، مبدل تحت فشار هیدرواستاتیک قرار گرفته و در نهایت آزمایش به تأیید بازرسی فنی برسد.

در طول آزمایش پوسته می توان  عیوب و نشتی­های زیر را مشاهد نمود:

 ….

برای مشاهده و دانلود مقاله کلیک نمایید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید