بازرسی حین بهره برداری

تعمیر مخازن تحت فشار بدون عملیات حرارتی پس از جوشکاری|روش Temper bead

روش temper bead
روش temper bead
مطابق استاندارد یا کد ساخت مخازن تحت فشار، ASME Sec VIII Div 1 ، بخش UCS-56، مخازن تحت فشار در شرایط خاصی مطابق الزامات کد بایستی تحت عملیات حرارتی پس از جوشکاری (PWHT) قرار گیرند یا به اصطلاح تنش گیری شوند.

مطابق بند UW-2 کد مذکور، بر اساس نوع سرویس مخزن در صورتی که مخزن حاوی سیالات کشنده (lethal) باشد برای فولاد کربنی و کم آلیاژ انجام عملیات حرارتی پس از جوشکاری الزامی است.

همچنین در جداول بند UCS-56 الزامات عملیات حرارتی برای مواد با P No. های مختلف بیان شده است بطور مثال انجام PWHT در P No. 1 گروه های ۱ الی ۳ ضخامت بالای ۳۸ میلیمتر و در مواد با P No. 3 گروه ۳ در تمامی ضخامت ها الزامی است.

مطابق بند UCS-56 (e)  در صورتی که پس از عملیات حرارتی مجبور به انجام جوشکاری و تعمیر شدیم به استثناء موارد مجاز ذکر شده در بند UCS-56 (f) بایستی عملیات حرارتی PWHT مجددا انجام شود.

در بند UCS-56 (f) تحت شرایط خاصی از جمله عمق محدود تعمیر جوش انجام تعمیر پس از جوشکاری بدون عملیات حرارتی پس از جوشکاری مجاز است.

یکی از تکنیک های تعمیر جوش که در این بند برای مواد P No. 3 گروه های ۱، ۲ و ۳ الزام شده است روش تعمیر جوش Half bead یا temper bead reinforcement می باشد.

همچنین در استاندارد یا کد API 510 (کد بازرسی مخازن تحت فشار) این موضوع به عنوان جایگزین عملیات حرارتی پس از جوشکاری با عنوان Controlled deposition welding method (یعنی روش جوشکاری کنترل شده) در بند ۸٫۱٫۶٫۴٫۲٫۳ از استاندارد فوق شناخته می شود.

در پایان برای آشنایی بیشتر با این روش، راهنمای تعمیر جوش مخازن تحت فشار به روش temper bead شرکت Chevron Co. جهت دانلود پیوست می گردد. (Deleted due to copyright)

شرکت Chevron یکی از شش شرکت نفتی بزرگ دنیا می باشد که بصورت چند ملیتی در بیش از ۱۸۰ کشور فعالیت می نماید و دفتر اصلی آن در کلیفورنیا واقع شده است.

بخشهای مربوطه از استانداردهای API 510 و ASME Sec VIII در بخش پیوست جهت دانلود موجود می باشد.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید