بازرسی حین بهره برداری

ترک بازگرمایش ( Reheat Cracking ) یا ترک آزادسازی تنش: مکانیزم تخریب ناشی از عملیات تنش زدایی

ترک بازگرمایشی
ترک بازگرمایشی
یکی از مکانیزمهای تخریبی که در قطعات بودجود می آید ناشی از آزاد شدن تنشها در حین عملیات تنش زدایی می باشد که به آن ترک بازگرمایش ( Reheat Cracking ) یا ترک آزاد سازی تنش ( Stress Rlief Cracking – Stress Relaxation Cracking ) نیز گفته می شود.

این ترکها در حین عملیات تنش زدایی بوجود آمده و یا می تواند پس از تنش زدایی در حین سرویس دمای بالا بوجود آید. ترکها از نواحی مرز دانه ای جوانه زنی کرده و گسترش می یابد. بنابراین وجود نواحی تمرکز تنش مانند هندسه نامنظم جوش، وجود سرباره، حفره و … در جوش می توانند به عنوان نقاط شروع ترکها ایفای نقش نمایند.

 به دلیل احتمال ترک بازگرمایش مطابق استاندارد توصیه می شود تا پس از تنش زدایی نیز از جوش رادیوگرافی به عمل آید. اخیرا نیز در منطقه بهرگان شرکت نفت فلات قاره با ترک بازگرمایش مواجه شدیم که در رادیوگرافی پس از تنش زدایی مشاهده گردید.

آنچه در این مقاله مشاهده می نمایید برگرفته از بخش چهارم کتاب ” مرجع مکانیزمهای تخریب تجهیزات فرآیندی در صنایع نفت،گاز،پالایشی و پتروشیمی ” به تالیف و ترجمه آقای مهندس ابراهیم خیر می باشد که علاقمندان جهت مطالعه بیشتر دز این زمینه به کتاب مذکور مراجعه نمایند.

علاقمندان جهت تهیه کتاب می توانند با شماره ۰۹۱۳۷۵۳۳۱۳۴ تماس گرفته و یا با ایمیل khayer.ebrahim@gmail.com مکاتبه نمایند.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید