بازرسی ساخت

انواع مدارک بازرسی محصولات فلزی | استاندارد EN 10204:2004

انواع مدارک بازرسی مطابق EN10204
انواع مدارک بازرسی مطابق EN10204
استاندارد انواع مدارک بازرسی محصولات فلزی، EN 10204:2004 ، یکی از متداول ترین استانداردهای مورد استفاده در تهیه گواهینامه ها یا مدارک بازرسی همچون گواهینامه مواد یا گواهینامه تست یا آزمون است.

 

این استاندارد تا حدودی مشابه استاندارد ISO 10474 می باشد. معمولا در مدارکی همچون قرارداد ساخت (فروش) یا مدارک قرارداد همچون درخواست مواد یا طرح بازرسی و آزمون (ITP) برای هر فعالیت بازرسی مشخص می شود که چه نوع مدرکی بایستی از طرف سازنده تهیه شود.

این مدارک شامل مدارک نوع ۱-۲ و ۲-۲ و ۱-۳ و ۲-۳ می باشد. مدرک ۱-۲ فقط نوعی اظهارنامه یا (Certificate of Conformity) یعنی گواهینامه انطباق است که به اختصار COC نیز می گویند. در بعضی مواقع Letter of Conformity نیز می گویند. در این نوع مدرک فقط سازنده اظهار می نماید که کالا را مطابق استاندارد و مشخصات قراردادی ساخته است. در مدرک نوع ۲-۲ که به Test Report معروف است نتایج تست یا آزمون ارائه می شود. این مدرک فقط از طرف سازنده امضاء می شود.

مدرک ۱-۳ نوعی گواهینامه محسوب می شود که بخش کنترل کیفیت سازنده که مستقل از تولید است آن را امضاء می نماید. در مدرک نوع ۲-۳ بازرس خریدار یا کارفرما و یا بازرس شخص ثالث نیز مدرک بازرسی را بایستی امضاء نماید.

در انتهای استاندارد EN 10204 جدولی آورده شده است که فرق این نوع مدارک را به سادگی توضیح می دهد.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید