آزمایش های غیرمخرب

اسکن لیزر- ادی کارنت بر روی لوله های ریفورمر

شرکت MP در حال حاضر هدف اصلی خود را جلوگیری از خاموشی برنامه ریزی نشده مجموعه ­های پالایشگاهی و پتروشیمی عظیم، قرار داده است که این مهم به کمک بهره گیری از LEO-SCAN، مخفف Laser Eddy current Outside scanning of Reformer Tubes، محقق می شود که بی تردید بهترین روش بازرسی لوله های ریفورمر می باشد.

 ۱) مقدمه

فردریش فورستر به عنوان یکی از پیشگامان روشهای تست الکترومغناطیسی، انستیتو دکتر فورستر را تاسیس کرد. امروزه، فورستر زیر مجموعه و نمایندگی­های زیادی در سرتاسر دنیا در اختیار دارد که به صورت تخصصی در انواع روش­های ادی کارنت فعالیت می­کند. شرکت  MagnetiSche Pruefanlagen  با نام اختصاری MP متعلق به گروه فورستر است و بیش از ۳۰ سال است که لوله­های ریفورمر را با روش ادی کارنت اختصاصی خود بازرسی می­کند. در این دوره، شرکت MP به حدود ۳۰۰ مشتری در بیش از ۶۰ کشور جهان خدمات ارائه کرده است­. امروزه شرکت MP  سالانه بیش از ۱۲۰ مورد بازرسی را با موفقیت انجام می دهد 

لوله های ریفورمر (Reformer tubes) در پالایشگاه­ها، پتروشیمی­ ها، صنایع کود شیمیایی کاربرد­ها ی گسترده ­ای دارد که عموماً به روش ریخته گری گریز از مرکز  (Centrifugal casting) بر روی آلیاژهای آستنیتی مقاوم به حرارت( مانند HK-40، HP-40 و HP-Niobium) تولید می­شوند. عمر طراحی یکصد هزار ساعت به عنوان معیار طراحی زمانی مرسوم برای این لوله­ ها در نظر گرفته می­شود. هرچند بسیاری از کاربران این لوله­ ها ترجیح می­دهند تا دوره تعمیر و نگهداری این لوله­ ها حالت تعیین عمر زمانی به حالت تعیین عمر بر اساس شرایط واقعی لوله تغییر یابد. با توجه به اینکه چند صد هزار دلار برای هر لوله هزینه میشود و لوله گزاری مجدد یک مجموعه چندین میلیون دلار هزینه در برخواهد داشت، در صورتی که بازرسی لوله­ ها در زمان نامناسب انجام شود به گونه­ ای که چاره ­ای جز تعویض لوله باقی نمانده باشد منجر به اتلاف سرمایه قابل توجهی خواهد شد.

۲) بازرسی لوله ­های ریفورمر از سطح خارجی

سیستم LEO-SCAN توسط شرکت MP معرفی شده است و معرف بازرسی ادی کارنت لوله­ های ریفورمر از سطح خارجی آنها می باشد. مخفف Laser Eddy current Outside scanning می­باشد که ترکیبی از دو روش ادی کارنت و لیزر به منظور بررسی سطوح کمی می­باشد. شایان ذکر است که تمام پراب ها، قطعات مکانیکی و تجهیزات تست توسط MP و یا به سفارش MP طراحی و ساخته می­شوند و همین تک سورس بودن کل سیستم است که مجموعه LEO-SCAN را به اثبات شده ترین و دقیق ترین سیستم حال حاضر در تست لوله­های ریفورمر تبدیل نموده است. سیستم بازرسی ترک با ادی کارنت در مجموعه LEO-SCAN توانایی نفوذ به کلی دیواره لوله برای پیدا کردن ترک­های خطرناک را داشته تا از گسیختگی پیش بینی نشده جلوگیری به عمل آورد. دستگاه LEO-SCAN همچنین از سیستم اندازه گیری قطر با لیزر به منظور اندازه گیری کرنش های شعاعی بهره می گیرد. نقطه شروع برای جمع آوری دیتاها تنها ۲۰ میلیمتر از کف زمین فاصله دارد. همچنین LEO-SCAN می تواند به سادگی ۲۵۰ لوله را در هر شیف کاری )با یا بدون کاتالیست در داخل لوله ها) مورد بازرسی قرار دهد.

۳) ترک ها با یا بدون کرنش قابل اندازه گیری

طراحی ها متفاوتی برای لوله های ریفورمر وجود دارد مانند؛ side-fired، terrace wall، floor-fired، top-fired و طرح چرخشی. در همه موارد، یک سطح تخریب شده (دارای عیوبی همچون ترک ها) معمولا وجود دارد. براساسی تجربیات بیشمار بازرسان، این سطوح مشکل دار می بایست به صورت موشکافانه بازرسی شوند

LEO-SCAN عیوبی که بواسطه شرایط نرمال و یا خاصی عملیاتی رخ می دهند را با دقت کشف خواهد کرد. برخی از این عیوب رایج عبارت از اصابت شعله، محیط کاتالیست، گرفتگی موضعی لوله، جریان بیش از حد و غیره می باشند که همگی منجر به تغییر رابطه نرمال خزشی کرنش با ترک ها می شوند که نتیجه ای جزء تسلیم و تخریب نهایی لوله ندارد.

۴) بازرسی های اولیه

شرکت MP همواره مشتریان خود را به انجام بازرسی های اولیه لوله های جدید ترغیب می کند. این بازرسیهای اولیه می­تواند شرایط غیر نرمال در لوله ها مانند خراشیدگی های حین ماشینکاری، ترک های گرم و سایر عیوب رایج در پروسه ساخت اولیه لوله ریفورمر را کشف کند. علاوه بر این، چنین بازرسی هایی می تواند حکم تولید “اثر انگشت”برای هر لوله خاص را داشته باشد تا در بازرسی های بعدی بتوان شرایط را با وضعیت اولیه لوله جدید مقایسه کرد.

۵) گزارش دهی

عیوب. کشف شده توسط دستگاه LEO- SCAN درقالب گزارشی کامل با فرمت تصاویرگرافیکی سه بعدی به مشتری ارائه خواهد شد . این  تصاویر می تواند به اپراتور ها نشان دهد که در چه قسمتی از لوله ریفورمر،  مشکل یا تمرکز غیرطبیعی حرارت وجود دارد و بدینوسیله امکان بررسی­های بیشتر و اصلاح مشکل فراهم خواهد شد. تمام دیتاها مجتمع شده و با یکدیگر مقایسه می­شوند تا مانیتورینگ کاملی از شرایط لوله فراهم گردد.

۶) ارزیابی عمر باقیمانده

اطلاعات گرداوری شده توسط دستگاه LEO-SCAN به همراه اطلاعات عملیاتی کارخانه می­تواند برای ارزیابی و مطالعه عمر باقی مانده تجهیزات بکار گرفته شود . شرکت MP  با چندین شرکت تخصصی متالورژی برای ارزیابی دقیق عمر به صورت مستقل همکاری می کند. 

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید