بازرسی جوش

دستور العمل آزمون مهارت جوشکار WPQ بر اساس استاندارد ASME Sec IX

در این مقاله خواهیم خواند :

آزمونهای تایید صلاحیت، تستهای مورد نیاز، محدوده  تایید صلاحیت قطر و ضخامت، ترکیب فرآیندهای جوشکاری در یک آزمونه، آزمون مجدد و تمدید صلاحیت، انقضاء صلاحیت جوشکار، متغیرهای فرآیند جوشکاری جوشکار، فرآیندهای خاص نظیر اتصال تیوب به تیوب شیت و یا آسترکاری

نویسنده : ابراهیم خیّر، مهندس ارشد بازرسی فنی شرکت نفت فلات قاره

 ۱-هدف

این دستورالعمل به منظور اخذ آزمون مهارت جوشکاران توسط مهندس ابراهیم خیر تهیه گردیده و شامل روش اجرایی آزمون، تهیه آزمونه ها، معیارهای پذیرش،  آزمون مجدد ، تمدید اعتبار و فرمت گزارش مربوطه  بر اساس استاندارد  ASME Sec IX 2010 می باشد.

۲- دامنه کاربرد:

این دستورالعمل حداقل الزامات جوشکار برای تضمین کیفیت جوش مطابق با WPS تایید شده را ارائه داده و مسئولیت اجرایی آزمون مهارت جوشکار بر عهده سازنده/پیمانکار مربوطه می باشد.

۳- وسایل مورد نیاز جهت بازرسی :

۱٫ گیج های جوشکاری

۲٫ Clamp meter

۳٫ گچ ها حرارتی

۴٫ ترمومتر لیزری

۵٫ متال مارکر

۶٫ کورنومتر جهت اندازه گیری سرعت جوشکاری

۴- شرح عملیات

۴-۱٫ کلیات QW-300

  • تایید صلاحیت جوشکاران بر اساس متغیرهای ضروری WPS تایید شده بوده و این متغیرهای ضروری در جدول QW 350 آورده شده است. برای اپراتورهای جوشکاری لیست متغیرهای ضروری در جدول QW360 آورده شده است.
  • تایید صلاحیت جوشکاران بر اساس رادیوگرافی از آزمونه جوشکار و یا آزمونهای خمشی آزمونه که در Qw304 و QW-305 مطرح گردیده انجام می شود.
  • در زمان تغییر کارفرمای سازنده / پیمانکار درصورتی  میتوان از همان WPQ قبلی بدون تایید صلاحیت مجدد استفاده نمود که شرایط زیر برقرار میباشد:

۱)     کارفرما مسئولیت WPQرا به عهده گیرد.

۲)      در WPQ نام کار فرمای جدید درج شود.

۳)      سیستم کنترل کیفیت QCو برنامه تضمین کیفیت  QAماخذ WPQ ها را به سازنده /پیمانکار منتج نماید.

  • یک جوشکار میتواند به طور همزمان برای یک یا چند پیمانکار مورد تایید صلاحیت قرار گیرد. در این حالت WPSهای مشابه میبایست مورد بررسی قرار گیرد تا تمامی متغیرهای ضروری آنها (بجز دمای پیش گرم و PWHT)  یکسان باشد.
  • چند پیمانکار میتوانند بر روی یک WPS توافق نمایند مشروط به اینکه هر پیمانکار PQR مجزا برای هر WPSمورد استفاده در WPQ را داشته باشد و هر پیمانکار نیز مجزا  مسئولیت WPS را تقبل نماید.
  • مسئولیت حک مشخصات جوشکار و حک موقعیت و مختصات آزمونه ( به منظور جداسازی نمونه ها ) بر عهده پیمانکار می باشد.
  • پس از بازرسی چشمی ، تهیه نمونه های آزمایشگاهی و اجرای آزمایشات بوسیله یک آزمایشگاه مستقل و یا انجام آزمون رادیوگرافی نسبت به مهارت جوشکار و رد یا قبول بودن وی  تصمیم گیری می شود.
  • زمانی که جوشکار کارفرمای خود را تغییر میدهد سازمان بکار گیرنده جوشکار میبایست از روند تایید صلاحیت جوشکاربر اساس اخرین کارفرمای جوشکار (از لحاظ زمانی) بر اساس QW-322.1 اطمینان حاصل کند.
  • در زمان تجدید یا تمدید صلاحیت جوشکار

برای مشاهده ادامه مقاله کلیک نمایید.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید