بازرسی ساخت

بازرسی حین ساخت فوم اسکیمر (کف جمع کن) مخازن ذخیره

بازرسی کف جمع کن مخازن ذخیره
بازرسی کف جمع کن مخازن ذخیره
مخازن ذخیره که برای ذخیره سازی انواع سیالات در صنایع نفت و پتروشیمی بکار برده می شوند دارای تجهیزات داخلی بنام Foam Skimmer یا کف جمع کن می باشند. از لحاظ عملکرد این تجهیزات بگونه ای طراحی می شوند که بطور شناور روی سطح سیال می توانند کف را جمع کرده و از سطح سیال به بیرون از مخزن هدایت نمایند.

 قبل از اینکه به نحوه بازرسی اسکیمرها پرداخته شود بایستی با عملکرد و اجزای اسکیمرها آشنایی حاصل شود.

قطعات و اجزای مختلف اسکیمر شامل موارد زیر می باشد:

–          فلوتر (Floater) یا شناور: که معمولا برای هر اسکیمر دو مخزن استوانه ای که دو سر آن بسته بوده و ضخامت ورق آن معمولا ۱٫۵ میلیمتر است. فلوتر ، تجهیزات مربوطه و بازوهای اسکیمر را با سطح سیال، بالا و پایین می برد.

–          دیفیوزر (Diffuser): کف را در سطح وسیعی جمع می کند و به سیستم اسکیمر هدایت می نماید.

–          لوپ های بالایی، میانی و پایینی، بازوها (اولیه و ثانویه) و Swivel Joint ها

کف پس از ورود به سیستم اسکیمر وارد لوپ بالایی می شود و از طریق لوله اولیه وارد لوپ میانی و سپس وارد لوله ثانویه و از آن وارد لوپ پایینی می شود. در پایان، کف از طریق اسپولی از یکی از نازلهای طراحی شده در مخزن خارج می شود.

در اسکیمر، اتصالات swivel نقش مهمی را ایفا می کنند. نقاطی از سیستم که بازوها (لوله ها) به لوپ ها متصل می گردند بصورت لولا (swivel) می باشند تا هنگامی که سطح مایع تغییر می کند، بازوها باز و بسته شوند.

برای بازرسی اسکیمرها به شرح زیر اقدامات لازم بایستی صورت گیرند:

۱-     بررسی مدارک ساخت، قرارداد و پروژه: نقشه های ساخت کنترل گردد که آخرین ویرایش باشند و توسط بخش مهندسی (کارفرما و پیمانکار) تایید شده باشد. این تاییدیه معمولا بصورت یک مهر که کد تایید بصورت Approved for Construction می باشد روی نقشه درج می شود.

مدارک جوشکاری شامل WPS/PQR و گواهینامه های جوشکاران و تکنسین های آزمایش های غیرمخرب بازبینی می شود.

قرارداد شامل P.O (سفارش خرید)، M.R (درخواست خرید)، و مشخصات فنی پروژه (Specification) و برگه های اطلاعاتی (Datasheets) کنترل گردد.

۲-     بازرسی متریال (مواد): مواد یا متریال پروژه با توجه به نقشه های ساخت، بایستی بازرسی شوند. گواهینامه های مواد (MTC) بازبینی شود. بازرسی چشمی (ظاهری) از متریال انجام شود. شماره ذوب یا ساخت مواد با گواهینامه های آن ردیابی شود. متریال اگر فولاد ضدزنگ بود برای اطمینان بیشتر می توان PMI (آنالیز مواد) نمود.

۳-     بازرسی حین ساخت: در صورتی که نسبت به کیفیت کاری سازنده اطمینان نداشته باشیم می توان بازرسی حین فرایند ساخت اسکیمر را نیز انجام داد. بازرسی جوش شامل کنترل متغیرهای جوشکاری مطابق با دستورالعمل جوشکاری انجام شود.

۴-     بازرسی نهایی: بازرسی نهایی شامل بازرسی چشمی و ابعادی نهایی تجهیزات انجام می شود. پس از  تایید، تستهای موردنیاز کارخانه ای بایستی انجام شود. فلوترها تست هوا (نیوماتیک) در ۱٫۵ بار شود و سطوح جوشکاری شده با کف آب و صابون کنترل نشتی شود. سیستم اسکیمر شامل بازوها و لوپ ها تست هیدروستاتیک شود. این تست معمولا در فشار ۳٫۵ بار انجام می شود. هنگام تست توجه خاصی به اتصالات swivel شود که هیچ گونه نشتی نداشته باشند.

همچنین میتوان تست عملکردی اسکیمر را انجام داد بصورتی که بازوها به اندازه ای که در نقشه آورده شده است باز و بسته شوند. عملکرد swivel ها کنترل شوند.

۵-     در نهایت پس از تست های مذکور سطوح اسکیمر بایستی آماده سازی شود. اگر فولاد ضدزنگ است بایستی اسیدشویی (pickling) انجام شود. اگر فولاد کربنی است سندبلاست انجام شود و در نهایت رنگ آمیزی گردد.

۶-     اسکیمر برای بسته بندی آماده شود. معمولا برای بسته بندی و حمل اسکیمر را دمونتاژ می کنند و مجددا در سایت مونتاژ می نمایند.

یکی از مواردی که در طراحی اینگونه تجهیزات بایستی دقت نمود این است که ابعاد شناورها را بگونه ای طراحی نمایند که از منهول یا دریچه های مخزن به راحتی وارد آن شود.

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید